DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Disse 8 vogne af litra BR var en del af de såkaldte ”lange amerikanere” efter amerikansk forbillede, bygget omkring forrige århundredeskifte hos Scandia. Alle vogne af litra BR blev bygget i 1910 og blev indrettet som kombinerede 1. og 3. klasses vogne for Nord- og Kystbanernes trafik. Den ene 1. klasses kupe havde direkte adgang til et separat toilet. Derfor blev vognene – sammen med salonvognene - anvendt af DSB, når den kongelige familie optog residens i Fredensborg. 1. kl. kupeen nærmest toilettet blev så benævnt som ”Kronekupe”. I den egenskab blev vognene af DSB ansatte benævnt ”Fredensborgvognene”. De kunne dog også køre i stedet for en salonvogn, hvis der kun skulle transporteres en lavere rangerende kongelig person. I tyverne og begyndelsen af trediverne var benyttelsen af vognene som ”Fredensborgvogne” lille og de henstod for det meste sammen med andre salonvogne. I 1930/31 blev alle 8 vogne omdannet til almindelige 2. klasses personvogne type BR (II). Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. 3 toiletter
Bygget af Scandia 1910. Omdannet 1931 til BR 694.
Længde:
19,2 m.

Indretning:
Midt/side 

Pladser 1. kl.:
11 

Taravægt:
34,7 tons

Bogietapafs.:
13 m.

Kupeer:
4 

Pladser 2. kl.:

Antal:
8 stk.

Akselafstand:
2,5 m.

Beklædning:

Pladser 3. kl.:
35 


Ingeniøren
Billige elbiler har været den hellige gral i årevis. Nu er de her
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
