DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


2 toiletter. Tagrytter. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Dampopvarmning. Vakuumbremse. Skruebremse.

Bygget af Scandia 1912. Batterier fjernet 1924. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning 1931. Omlitreret 19xx til BP 381.

Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
37,8 tons
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
18
Antal:
51 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Plade
Pladser 3. kl.:
40
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak