DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB AD 141
(Retur til oversigt)1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. 4 toiletter. Olielamper. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914. Fra før 1928: 28 pladser på II kl.
Bygget af Scandia 1887. Vakuumbremse. Trykluftledning (1898). Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1933/36 til CA 141.
Oml. 1893 fra: DSB/JF AF 141.
Længde:
10,63 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
5
Taravægt:
12,5 tons
Akselafstand:
5 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
21
Antal:
31 stk.
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
Læs mere