DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
DSB CP 2933
(Retur til oversigt)Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller system Weilbach & Cohn. Toilet. 2931-2940: 49 pladser.
Bygget af Scandia 1922. Omdannet 1942-45 til AP 2933. Ombygget 1949 med højryggede sofaer og 67 pl. Udrangeret 25/5-65.
Oml. 1941 fra: DSB CX 11505.
Længde:
18,12 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
33,1 tons
Bogietapafs.:
11,92 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
67
Antal:
36 stk.
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.
Læs mere