DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Bygget af DSB 1939. Beskadiget 22/1-45 ved sabotage ved Funder. Udrangeret 1/9-67. Ombygget 1968 af Cvk Ar til Jysk Teknologisk Institut 095 0 998.

Oml. 1941 fra: DSB COM 11397.
Længde:
17,77 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
12,7 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
73
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h
 
   
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak