DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.

Bygget af Scandia 1904. Brændt 1953. Udrangeret 1954.

Oml. 1941 fra: DSB CSM 67.
Længde:
15,7 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
25,7 tons
Bogietapafs.:
10,7 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
20 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak