DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. 4513-4515: Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. 4516-4517: Lavtryksvarmeapparater system Vapor

Bygget af Scandia 1913. Omlitreret 1941 fra CF 10180. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1949. Teakbeklædt. Brændt 17/6-56 på Cvk Kh. Udrangeret 1956.

Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
15,6 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
66
Antal:
65 stk.
 
   
Beklædning:
Plade
Hastighed:
80 km/h
DSB MX 1043
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak