DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Tjenestekupe. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, Weilbach & Cohn eller Westinghouse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Toilet.

Bygget af Scandia 1916. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1946. Westinghouse-apparraterne fjernet 1946. Udrangeret 1957.

Oml. 1941 fra: DSB CC 10790.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
76 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak