DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Stone, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning (lysrør). Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. RIC varmekobling. 2 toiletter. Højttalere. Flyvesofaer. Minden-Deutz bogier.

Bygget af Scandia 1959. A+B styreledninger. Brummerledning og -tryk. Omlitreret 1967 til Bl 325.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
60
Antal:
20 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak