DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2025
Postbureau- og postpakvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system GEZ 24/32 Volt, 100 amp og lysrør, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. 2 Webasto oliefyr. Egenvarme. Toilet. Elvarme fra 1981. Fra 1985 tara 34 tons.
Bygget af Scandia 1964. Omlitreret 1969 fra Dd 212. Udrangeret 1987.
UICnr.
1969-81: 50 86 90-68 212-7
1981-87: 50 86 90-44 212-6
Længde:
21,72 m.

Bogietapafs.:
14,9 m.

Last:
12,5 tons

Taravægt:
40 tons

Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles
Danske privatbaner
Læs historien om:
Nordfynske Jernbane
Nordfynske Jernbane