Personvogn. Storrum III kl med i alt 40 pladser. "Skovvogn" med åbne sider, midtergang og endeperroner. Olielamper. Skrue- og vakuumbremse (1886). Varmeledning fra 1891. Nr. 315-326: Tara 8,9 tons.

Længde:
10,18 m.
Akselafstand:
4,88 m.
Egenvægt:
9,5 tons
Antal:
24 stk.


Tegning Litra Fabrikat År Noter
SJS 309Cc 309Atlas18851893 til DSB CE 1302.
SJS 310Cc 310Atlas18851893 til DSB CE 1303. Ejes af DJK.
SJS 311Cc 311Atlas18851893 til DSB CE 1304. Solgt 1968 til NSJV. Restaureret 1969 i Gentofte. Græsted 2008-12. Restaureret 2012 som DSB CE 1304.
SJS 312Cc 312Atlas18851893 til DSB CE 1305.
SJS 313Cc 313Atlas18851893 til DSB CE 1306. Solgt 1969 til DJK. Restaureret 1972-80 på Frederiksberg. 1980 i drift på MBJ. I drift 1999 og 13. Maribo 1980-2019.
SJS 314Cc 314Atlas18851893 til DSB CE 1307.
SJS 315Cc 315Kockum18811893 til DSB CE 1308. Ejes af SFVJ.
SJS 316Cc 316Kockum18811893 til DSB CE 1309.
SJS 317Cc 317Kockum18811893 til DSB CE 1310.
SJS 318Cc 318Kockum18811893 til DSB CE 1311. Ejes af DJK.
SJS 319Cc 319Kockum18811893 til DSB CE 1312.
SJS 320Cc 320Kockum18811893 til DSB CE 1313.
SJS 321Cc 321Scandia18801893 til DSB CE 1314.
SJS 322Cc 322Scandia18801893 til DSB CE 1315. Solgt 1963 til DJK for 500,- kr. Klampenborg 1963-65. Lersøen 1981. Foræret 1988 til SFvJ. 1988 fra Scandia, Randers til Fåborg. Byttet 1999 fra SFVJ til Jernbanemuseet. Restaureret 1999-2000 i Rødovre og på Cvk Kh. I drift 2000-14 og 18-19. Odense 2000-20.
SJS 323Cc 323Scandia18801893 til DSB CE 1316.
SJS 324Cc 324Scandia18801893 til DSB CE 1317.
SJS 325Cc 325Scandia18801893 til DSB CE 1318.
SJS 326Cc 326Scandia18801893 til DSB CE 1319.
SJS 11320Cc 11320Scandia18931893 til DSB CE 1320.
SJS 11321Cc 11321Scandia18931893 til DSB CE 1321.
SJS 11322Cc 11322Scandia18931893 til DSB CE 1322.
SJS 11323Cc 11323Scandia18931893 til DSB CE 1323.
SJS 11324Cc 11324Scandia18931893 til DSB CE 1324.
SJS 11325Cc 11325Scandia18931893 til DSB CE 1325.
Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
SJS Cc. Tekniske oplysninger, tegninger, fotos osv.






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen