nye CBTC-system, er en del af den udskudte funktionalitet." - hvordan skal det tolkes?
Det ene er en følge af det andet. Oprindeligt var det meningen, at hele Hillerød skulle fjernstyres fra den nye TCC (moderne ord for FC) ved overgangen til CBTC.
Imidlertid har man ikke i første omgang kunnet få fjernstyringen til at spille sammen med linjeblokanlæggene på Lokaltogs strækninger, og det betyder, at der i en overgangsperiode bliver to Hillerød'er: en S-bane-Hillerød styret fra København og en Lokaltogs-Hillerød. Sidstnævnte vil fortsat blive styret fra den lokale kommandopost.
> Det giver nogle udfordringer, når der skal rangeres på tværs fra den ene del af det gamle sikringsanlæg til den anden (nord-syd, syd-nord), og der bliver ganske rigtigt tale om en manuel oplåsning af et par sporskifter, hver gang man skal "på tværs".
[quote]
Og nej, det har ikke direkte noget med linjeblok at gøre, men er som nævnt en følgevirkning.[/quote]
Ovennævnte forklaring bringer minder frem om min tid som trafikelev på den gamle Frederikshavn Station, hvor der var separat sikringsanlæg for Skagensbanen og DSB med en indbyrdes nøgleafhængighed. Uden at "afspore" kan jeg ikke lade være med at gentage en lille anekdote fra den gang, som jeg tidligere har vovet et gengive i dette ædle forum:
Hej Georg og Per.
Tak til Georg for de nye, mindeværdige fotos fra Gl. Frederikshavn station. "Den gamle trafikelev", jf. mit tidligere indlæg i denne "tråd", har også under sin "pladsindøvelse", som omfattede rangering, signalhustjeneste og rejsegods m. m., som indgik i trafikelevuddannelsen den gang, betjent signalposten ved drejeskiven, hvor der var en "nøgleafhængighed" imellem trækbukken til Skagensbanen og Siemens & Halske sikringsanlægget til DSB. Som på alle arbejdspladser den gang var der også ved DSB "spøgefugle", der skulle "afprøve" elevens (evt) evner til at klare en vanskelig situation. Her gik det ud på i dølgsmål at fjerne nøglen, som skulle være indlåst i trækbukken, for at der kunne stilles signal fra Skagen. Når vedkommende (nye og ubefæstede trafikelev) forgæves forsøgte at stille signalet og kæmpede med "svingarmen" til signalet, kom "instruktøren" endelig til hjælp og flyttede nøglen mellem de to centralapparater og sagde med et venligt smil:" Du skal huske nøglen, ellers kan du (selvfølgelig!) ikke stille signalet." Så ku' man lære det.
Bedste hilsener
Ove Nygaard (Fh 01.05.1952 - 30.09.1953)
Bedste hilsener
Ove af Erritsø