Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 3/12 2015, 22:10 (3091 dage siden)

Når Sverige indfører udvidet grænsekontrol om et par uger bliver den sydlige perron på Københavns Lufthavn delt op i to afsnit og ALLE passagere skal forlade toget ved ankomst, tage rulletrappen op i terminal 3 og for at få lov til at tage rulletrappen ned igen til det andet afsnit skal man vise ID.

DSB står i samarbejde med et privat vagtværn for kontrollen.

Desuden bliver Kystbanen ifølge artikelen fra Sydsvenskan afbrudt på København H så man skal foretage togskifte hvis man skal fra Helsingør til Sverige. Desuden kan der påregnes yderligere forsinkelser i Hyllie hvor politiet kontrollere togene.

Læs hele artiklen her: http://www.sydsvenskan.se/sverige/id-krav-pa-bron-skapar-tagkaos/

--
Mvh Anders

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 3/12 2015, 22:52 (3091 dage siden) @ andersj

Der er nok kun een mulighed - enten indføre timedrift over broen eller meddele at trafikken ikke kan gennemføres. Det sidste vil vøre et passende modtræk til Sveriges suspension af den nordiske pasunion. Det var i øvrigt Sverige der var mest kritisk da Danmark forsøgte sig med en "grænsebom" for nogle år siden i Frøslev.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af LasseG, 4/12 2015, 01:03 (3091 dage siden) @ UTJ

Der er nok kun een mulighed - enten indføre timedrift over broen eller meddele at trafikken ikke kan gennemføres. Det sidste vil vøre et passende modtræk til Sveriges suspension af den nordiske pasunion. Det var i øvrigt Sverige der var mest kritisk da Danmark forsøgte sig med en "grænsebom" for nogle år siden i Frøslev.

Desværre forsøger den danske regering at lave samme nummer i ly af mørket (eller en folkeafstemning) hvis man da skulle indfører grænsekontrol...

http://www.dr.dk/nyheder/politik/faerger-og-fly-vi-er-slet-ikke-rustede-til-kontrol-af-...
http://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/59067

Scandlines truer da også med færre afgange...

Hvad er der i øvrigt blevet af paskontrol i et kørende tog ?

Personligt mener jeg ikke at man bør overdrage myndighedsopgave til private firmaer som man gør Transportøransvar - det kan ikke være privates ansvar at afgører om man har lovlig indrejse eller ophold i et land.

Men det bliver interessant at følge...

--
[image]

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 01:16 (3091 dage siden) @ LasseG

Der er nok kun een mulighed - enten indføre timedrift over broen eller meddele at trafikken ikke kan gennemføres. Det sidste vil vøre et passende modtræk til Sveriges suspension af den nordiske pasunion. Det var i øvrigt Sverige der var mest kritisk da Danmark forsøgte sig med en "grænsebom" for nogle år siden i Frøslev.


Desværre forsøger den danske regering at lave samme nummer i ly af mørket (eller en folkeafstemning) hvis man da skulle indfører grænsekontrol...

Alle indfører kontrol nu - og ja det bliver spændende at følge konsekvenserne i Flensborg og Pattburg. Ud fra en driftsmæssig betragtning vil passage over grænserne nok bedst kunne gennemføres i bus - og så indstille togdriften.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæst 20, 4/12 2015, 08:00 (3090 dage siden) @ UTJ

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Enig i tidligere indlæg, kontrol i togene og så følg de få, svenskerne ikke vil have, over perronen i Hyllie og retur til Danmark.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Fysikeren, 4/12 2015, 09:30 (3090 dage siden) @ Gæst 20

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Enig i tidligere indlæg, kontrol i togene og så følg de få, svenskerne ikke vil have, over perronen i Hyllie og retur til Danmark.

Ja, det ville være den praktiske løsning. Problemet er bare for svenskerne, at når de er kommet til Sverige søger de asyl, og så er det for sent, set fra et svensk synspunkt (som jeg har forstået det).

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 10:07 (3090 dage siden) @ Fysikeren

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Enig i tidligere indlæg, kontrol i togene og så følg de få, svenskerne ikke vil have, over perronen i Hyllie og retur til Danmark.


Ja, det ville være den praktiske løsning. Problemet er bare for svenskerne, at når de er kommet til Sverige søger de asyl, og så er det for sent, set fra et svensk synspunkt (som jeg har forstået det).

Ja og skal vi virkelig hjælpe dem med det problem?

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Fysikeren, 4/12 2015, 10:36 (3090 dage siden) @ UTJ

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Enig i tidligere indlæg, kontrol i togene og så følg de få, svenskerne ikke vil have, over perronen i Hyllie og retur til Danmark.


Ja, det ville være den praktiske løsning. Problemet er bare for svenskerne, at når de er kommet til Sverige søger de asyl, og så er det for sent, set fra et svensk synspunkt (som jeg har forstået det).


Ja og skal vi virkelig hjælpe dem med det problem?

Det er som man ser på det. Svenskerne vil med den nye lov kræve, at togselskaberne har styr på passagerne før de kommer ind i landet. Alternativet er vist meget store bøder eller at man indstiller trafikken.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 4/12 2015, 10:38 (3090 dage siden) @ Fysikeren

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Enig i tidligere indlæg, kontrol i togene og så følg de få, svenskerne ikke vil have, over perronen i Hyllie og retur til Danmark.


Ja, det ville være den praktiske løsning. Problemet er bare for svenskerne, at når de er kommet til Sverige søger de asyl, og så er det for sent, set fra et svensk synspunkt (som jeg har forstået det).


Ja og skal vi virkelig hjælpe dem med det problem?


Det er som man ser på det. Svenskerne vil med den nye lov kræve, at togselskaberne har styr på passagerne før de kommer ind i landet. Alternativet er vist meget store bøder eller at man indstiller trafikken.

Det vil koste 50.000 kr. pr. passager som politiet i Hyllie "fanger" uden gyldig ID. Det er dog Skånetrafikken og ikke DSB der hæfter for dette.

--
Mvh Anders

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 10:40 (3090 dage siden) @ Fysikeren

Det er som man ser på det. Svenskerne vil med den nye lov kræve, at togselskaberne har styr på passagerne før de kommer ind i landet. Alternativet er vist meget store bøder eller at man indstiller trafikken.

Det eneste rigtige er at indstille trafikken fra dansk side - derved går der ikke lang tid inden svensk side indser at de ikke kan opføre sig sådan.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæsten, 4/12 2015, 11:37 (3090 dage siden) @ UTJ

Det er som man ser på det. Svenskerne vil med den nye lov kræve, at togselskaberne har styr på passagerne før de kommer ind i landet. Alternativet er vist meget store bøder eller at man indstiller trafikken.


Det eneste rigtige er at indstille trafikken fra dansk side - derved går der ikke lang tid inden svensk side indser at de ikke kan opføre sig sådan.


http://www.dr.dk/nyheder/politik/sverige-sender-1100-flygtninge-og-migranter-tilbage-ti...
DR 2. december 2015:
"1.100 flygtninge og migranter er kommet tilbage til Danmark fra Sverige, siden vores naboer indførte grænsekontrol for tre uger siden. De 707 af dem er kommet den seneste uge."

Hvordan det svenske politi vil sende flygtninge og immigranter tilbage til Danmark fremover, må tiden vise. Men jernbane- eller busselskabet vil vel få en bøde fra de danske myndigheder, på 50.000 kr pr flygtning, når bussen eller toget kører ind på dansk territorium?

Hold da op for et cirkus!

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af LasseG, 4/12 2015, 15:00 (3090 dage siden) @ UTJ

Det er som man ser på det. Svenskerne vil med den nye lov kræve, at togselskaberne har styr på passagerne før de kommer ind i landet. Alternativet er vist meget store bøder eller at man indstiller trafikken.


Det eneste rigtige er at indstille trafikken fra dansk side - derved går der ikke lang tid inden svensk side indser at de ikke kan opføre sig sådan.

Man behøver ikke indstille trafikken, man kan bare kører tom fra Kastrup til Hyllie (og kun i den retning) og ellers alt normalt.

--
[image]

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæst 20, 4/12 2015, 10:37 (3090 dage siden) @ UTJ

Det næste bliver vel, at alle godstog skal tjekkes, ligesom ved den engelske kanal!

Jeg bemærker mig i øvrigt at det er DSB som mener at kontrol ikke kan ske i togene!

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af andersj, Aalborg, 4/12 2015, 10:40 (3090 dage siden) @ Gæst 20

Det næste bliver vel, at alle godstog skal tjekkes, ligesom ved den engelske kanal!

Jeg bemærker mig i øvrigt at det er DSB som mener at kontrol ikke kan ske i togene!

Hvordan skal man kontrollere et overfyldt Øresundstog mellem Tårnby og Københavns Lufthavn? For hver enkelt person der ankommer i Hyllie uden gyldig ID koster det Skånetrafikken en bøde på 50.000 kr.

--
Mvh Anders

Blir interessante krydsende passager flows

af Nordexpress, 4/12 2015, 11:49 (3090 dage siden) @ andersj

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.

Det må vel være således, at ét Øresundstogsæt ankommer og tømmes, rykker et skridt frem på perronen, og forlader denne med 'ny' kontrollerede pax mod Malmö. Ellers spærres der jo totalt for DSBs anvendelse af depotet i Kastrup.

Men hvis der kun er en halv perron i CPH stationen til rådighed til udstigning, så påvirkes den danske indenrigs-IC-trafik vel også??

OG så ku' det have været smart at disponere CPH med fire spor og to perroner fra starten. Men det ved alle jo i dag.

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæst27 1/2, 4/12 2015, 13:42 (3090 dage siden) @ Nordexpress

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.

Det må vel være således, at ét Øresundstogsæt ankommer og tømmes, rykker et skridt frem på perronen, og forlader denne med 'ny' kontrollerede pax mod Malmö. Ellers spærres der jo totalt for DSBs anvendelse af depotet i Kastrup.

Men hvis der kun er en halv perron i CPH stationen til rådighed til udstigning, så påvirkes den danske indenrigs-IC-trafik vel også??

OG så ku' det have været smart at disponere CPH med fire spor og to perroner fra starten. Men det ved alle jo i dag.

Jo det virker underligt at det skal gå ud over Kastrup... Indsæt særtog uden stop til/fra København H spor 26 der burde man kunne lave tjekket.. på den måde får man også chikaneret svenskere der skal til/fra Cph så meget som muligt...

Blir interessante krydsende passager flows

af andersj, Aalborg, 4/12 2015, 14:01 (3090 dage siden) @ Nordexpress

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.

Det må vel være således, at ét Øresundstogsæt ankommer og tømmes, rykker et skridt frem på perronen, og forlader denne med 'ny' kontrollerede pax mod Malmö. Ellers spærres der jo totalt for DSBs anvendelse af depotet i Kastrup.

Men hvis der kun er en halv perron i CPH stationen til rådighed til udstigning, så påvirkes den danske indenrigs-IC-trafik vel også??

Korrekt. Togene bliver med 1xET og kun hvert tyvende minut. Nivå togene kommer nok heller ikke til Lufthavnen og IC/L kører nok tom til Kastrup.

--
Mvh Anders

Blir interessante krydsende passager flows

af LasseG, 4/12 2015, 14:46 (3090 dage siden) @ andersj

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.

Det må vel være således, at ét Øresundstogsæt ankommer og tømmes, rykker et skridt frem på perronen, og forlader denne med 'ny' kontrollerede pax mod Malmö. Ellers spærres der jo totalt for DSBs anvendelse af depotet i Kastrup.

Men hvis der kun er en halv perron i CPH stationen til rådighed til udstigning, så påvirkes den danske indenrigs-IC-trafik vel også??


Korrekt. Togene bliver med 1xET og kun hvert tyvende minut. Nivå togene kommer nok heller ikke til Lufthavnen og IC/L kører nok tom til Kastrup.

Utroligt hvis DSB finder sig i det... Brug som en anden nævner spor 26 på København H... Så burde der også være plads til 2xET per tog.

--
[image]

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 4/12 2015, 15:07 (3090 dage siden) @ LasseG

Utroligt hvis DSB finder sig i det... Brug som en anden nævner spor 26 på København H... Så burde der også være plads til 2xET per tog.

Havd så med kontrollen i Ørestad, Tårnby og Københavns Lufthavn?

Blir interessante krydsende passager flows

af LasseG, 4/12 2015, 15:09 (3090 dage siden) @ Gæsten

Utroligt hvis DSB finder sig i det... Brug som en anden nævner spor 26 på København H... Så burde der også være plads til 2xET per tog.


Havd så med kontrollen i Ørestad, Tårnby og Københavns Lufthavn?

Intet stop og derved ingen kontrol..

--
[image]

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæst, 4/12 2015, 14:19 (3090 dage siden) @ Nordexpress

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.

Mon ikke lufthavnen siger, at denne type omstigende togrejsende ikke har noget at gøre i Terminal 3?
For det første fylder togpassagererne meget, for det andet kan der risikere at opstå tumulter, når passagerer uden fornøden ID og eventuelt visum bliver afvist.

Blir interessante krydsende passager flows

af UTJ, 4/12 2015, 16:17 (3090 dage siden) @ Gæst

Køen af passagerer, der kontrolleres for indrejse til Sverige skal altså stå i det rum i terminalen, hvor hundredvis af passagerer ankommer med metroen hele tiden og går den vej ind fra metro til check-in for at komme ud af flyve.


Mon ikke lufthavnen siger, at denne type omstigende togrejsende ikke har noget at gøre i Terminal 3?
For det første fylder togpassagererne meget, for det andet kan der risikere at opstå tumulter, når passagerer uden fornøden ID og eventuelt visum bliver afvist.

Det kan gå ud over flysikkerheden, hvis indcheckningsområdet ikke er fredeligt.

Avatar

Blir interessante krydsende passager flows

af BoergeOf61, Randers C, 4/12 2015, 16:21 (3090 dage siden) @ UTJ

Det kan gå ud over flysikkerheden, hvis indcheckningsområdet ikke er fredeligt.

Er det ikke stadig et pænt stykke vej fra jernbanestationen til indcheckningsområdet i Terminal 3?

Blir interessante krydsende passager flows

af UTJ, 4/12 2015, 16:29 (3090 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan gå ud over flysikkerheden, hvis indcheckningsområdet ikke er fredeligt.


Er det ikke stadig et pænt stykke vej fra jernbanestationen til indcheckningsområdet i Terminal 3?

Egentlig ikke. Sikkerhed kræver at omgivelserne er rolige. Et "sikkerhedsbillede" kan meget let blive forstyrret af mange mennesker som opholder sig tæt på i andet æriende, da sådan en menneskehob optager opmærksomhed.

Avatar

Blir interessante krydsende passager flows

af BoergeOf61, Randers C, 4/12 2015, 16:48 (3090 dage siden) @ UTJ

Egentlig ikke. Sikkerhed kræver at omgivelserne er rolige. Et "sikkerhedsbillede" kan meget let blive forstyrret af mange mennesker som opholder sig tæt på i andet æriende, da sådan en menneskehob optager opmærksomhed.


De opholder sig på en jernbanestation ved indgangen til lufthavnen. De burde indgå i normalbilledet det sted.

12 meter er et pænt stykke vej.

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 4/12 2015, 17:00 (3090 dage siden) @ BoergeOf61

De opholder sig på en jernbanestation ved indgangen til lufthavnen. De burde indgå i normalbilledet det sted.

12 meter er et pænt stykke vej.


Så er du ikke kendt i Københavns Lufthavn. Hvis/når kontrollen skal foregå i hallen (Terminal 3), er det ikke på en jernbanestation men på lufthavnens område. Hvor der vel at mærke er mange mennesker/meget trafik i forvejen, af folk der skal ud at rejse med fly, folk der har været ude at rejse med fly og folk der afleverer og modtager.

http://www.mishanita.ru/data/images/Forum/_Copenhagen-airport.jpg
http://www.visitcopenhagen.com/sites/default/files/styles/galleries_ratio/public/asp/vi...

Avatar

Blir interessante krydsende passager flows

af BoergeOf61, Randers C, 4/12 2015, 17:53 (3090 dage siden) @ Gæsten

DSB kalder det en station. .

Blir interessante krydsende passager flows

af Hans, 4/12 2015, 20:27 (3090 dage siden) @ BoergeOf61

Ja - nede på "baneniveau" - men ikke oppe i terminalen. Jeg tvivler meget på at lufthavnen vil acceptere den løsning...

Blir interessante krydsende passager flows

af Nordexpress, 4/12 2015, 20:47 (3090 dage siden) @ Hans

Hvis alle passagerer med CPH-løsningen alligevel bliver 20 minutter forsinkede kan man da lige så godt lade toget holde stille et eller andet sted i 20 minutter og kontrollere i toget for så at overgive id-løse personer til dansk politi.

Blir interessante krydsende passager flows

af gaest, 4/12 2015, 22:00 (3090 dage siden) @ Nordexpress

Hvis alle passagerer med CPH-løsningen alligevel bliver 20 minutter forsinkede kan man da lige så godt lade toget holde stille et eller andet sted i 20 minutter og kontrollere i toget for så at overgive id-løse personer til dansk politi.

Det kommer til at lægge beslag på noget materiel. Har man den ekstra materiel kapacitet?

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 4/12 2015, 23:55 (3090 dage siden) @ gaest

Hvis alle passagerer med CPH-løsningen alligevel bliver 20 minutter forsinkede kan man da lige så godt lade toget holde stille et eller andet sted i 20 minutter og kontrollere i toget for så at overgive id-løse personer til dansk politi.


Det kommer til at lægge beslag på noget materiel. Har man den ekstra materiel kapacitet?


Og hvor skal det tog så holde 20-30 minutter mens der kontrolles ID?
Det vil kræve aflysning af flere andre tog, da de ikke kan komme til.

Blir interessante krydsende passager flows

af andersj, Aalborg, 5/12 2015, 01:03 (3090 dage siden) @ Gæsten

Hvis alle passagerer med CPH-løsningen alligevel bliver 20 minutter forsinkede kan man da lige så godt lade toget holde stille et eller andet sted i 20 minutter og kontrollere i toget for så at overgive id-løse personer til dansk politi.


Det kommer til at lægge beslag på noget materiel. Har man den ekstra materiel kapacitet?

Og hvor skal det tog så holde 20-30 minutter mens der kontrolles ID?
Det vil kræve aflysning af flere andre tog, da de ikke kan komme til.

Det vil også være lettere at nægte folk adgang til et tog end at skulle fjerne nogle der ikke vil forlade et tog pga. manglende ID.

--
Mvh Anders

Blir interessante krydsende passager flows

af Frank Poulsen, 5/12 2015, 10:52 (3089 dage siden) @ Gæsten

Som jeg har forstået det, er det jo ikke det samme tog de skal med. Det skal jo ikke vente.

Nej toget tømmes, og trækker så frem på perronen, og så optager det passagerer igen, og fortsætter så mod Sverige. De passagerer de optager vil jo så være dem der står på perronen og er tjekket, om tjekket så er gået hurtigt eller langsomt, om de kommer fra lufthavnen eller forrige tog er jo lige meget. Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Bare surt om natten hvor der er en time til næste tog måske...

Men jeg tænker hvad med hvis man er nødt til at køre i Spor 2? Bliver den også delt midt på perronen, men i de fleste situationer skal de jo mod København. Ja kort sagt bliver det noget rod! Der kan jo være mange årsager hertil. Nedbrud på et tog i spor 1, sporarbejder der er planlagte og meget andet. Og hvad med intercitytogene? De skal jo selvfølgelig bare tømmes, men må de så ikke køre helt frem da den del af perronen kun er til at optage passagerer? eller hvad? så skal de også afkortes måske så de kan være på første halvdel? Der er i mine øjne mange ubekendte i det her!

Avatar

Blir interessante krydsende passager flows

af BoergeOf61, Randers C, 5/12 2015, 10:22 (3089 dage siden) @ Nordexpress

Det kan undre, at dansk politi ikke udnytter sine store politikredse i sådanne situationer. En løsning kunne evt. være, at nogle politibetjente stod på toget på København H og kontrollerede passagerer frem til Københavns Lufthavne, så kun passagerer, der skulle med toget derfra, skulle kontrolleres i lufthavnen. Det burde være muligt at lave en udveksling, så nogle betjente flyttede rundt mellem to politistationer på den måde.

Det undrede mig også i de to politikredse ved grænsen mod Tyskland. Fx. burde det være muligt at lave en udveksling mellem Padborg og Kolding eller evt. inddrage tysk og dansk politis fælles patruljer.

Blir interessante krydsende passager flows

af Frank Poulsen, 5/12 2015, 10:46 (3089 dage siden) @ BoergeOf61

Du har måske ikke bemærket at politiet er maks presset? Der er IKKE ressourcer i politiet til ret meget mere. Samtlige betjente er ved at gå ned med stress. Ja, jeg kender en inde for politiet, og finder det fuldstændig uhørt det de går igennem for tiden, flere skilsmisser er undervejs fordi deres privatliv pisses på og deres arbejdstider ændres konstant med ultrakort varsel, almindelige sager syltes da der ingen ressourcer er osv osv osv. Det her vil absolut ikke hjælpe på det. Og selvfølgelig hjælper politikredse på kryds og tværs. Efter situationen i februar kørte der dagligt mange betjente fra Fyn til København, og måske stadig i dag, det er jeg ikke klar over.

Blir interessante krydsende passager flows

af Niels Munch, 5/12 2015, 11:02 (3089 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan undre, at dansk politi ikke udnytter sine store politikredse i sådanne situationer. En løsning kunne evt. være, at nogle politibetjente stod på toget på København H og kontrollerede passagerer frem til Københavns Lufthavne, så kun passagerer, der skulle med toget derfra, skulle kontrolleres i lufthavnen. Det burde være muligt at lave en udveksling, så nogle betjente flyttede rundt mellem to politistationer på den måde.


Der er ofte så mange rejsende - især hvis toget kun består af ét ET-sæt - mellem Kh og Lufthavnen (hvor normalkøretiden er 12 min.), at billettering nærmest er umulig. En ID-kontrol vil formentlig være mere kompleks end en rutine-billetkontrol, hvorfor dit forslag ikke duer i praksis.

V.h.
Niels

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 5/12 2015, 12:08 (3089 dage siden) @ Niels Munch

Der er ofte så mange rejsende - især hvis toget kun består af ét ET-sæt - mellem Kh og Lufthavnen (hvor normalkøretiden er 12 min.), at billettering nærmest er umulig. En ID-kontrol vil formentlig være mere kompleks end en rutine-billetkontrol, hvorfor dit forslag ikke duer i praksis.

Netop - Ekspedition af to tog samtidigt i spor 1 i Lufthavnen betyder formentlig at de hver kun kan være på 1 ET-sæt. Det bliver de heller ikke glade for på Kystbanen.

Blir interessante krydsende passager flows

af UTJ, 5/12 2015, 13:08 (3089 dage siden) @ Niels Munch

Det kan undre, at dansk politi ikke udnytter sine store politikredse i sådanne situationer. En løsning kunne evt. være, at nogle politibetjente stod på toget på København H og kontrollerede passagerer frem til Københavns Lufthavne, så kun passagerer, der skulle med toget derfra, skulle kontrolleres i lufthavnen. Det burde være muligt at lave en udveksling, så nogle betjente flyttede rundt mellem to politistationer på den måde.

Der er ofte så mange rejsende - især hvis toget kun består af ét ET-sæt - mellem Kh og Lufthavnen (hvor normalkøretiden er 12 min.), at billettering nærmest er umulig. En ID-kontrol vil formentlig være mere kompleks end en rutine-billetkontrol, hvorfor dit forslag ikke duer i praksis.

Dansk politi skal da heller ikke bistå svensk med denne håbløse opgave - det må de selv klare og betale for. Mig bekendt har vi endnu ikke indført udrejseforbud mod Sverige, uanset om man har lovligt ophold i DK eller ej.

Blir interessante krydsende passager flows

af andersj, Aalborg, 5/12 2015, 11:36 (3089 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan undre, at dansk politi ikke udnytter sine store politikredse i sådanne situationer. En løsning kunne evt. være, at nogle politibetjente stod på toget på København H og kontrollerede passagerer frem til Københavns Lufthavne, så kun passagerer, der skulle med toget derfra, skulle kontrolleres i lufthavnen. Det burde være muligt at lave en udveksling, så nogle betjente flyttede rundt mellem to politistationer på den måde.

Det undrede mig også i de to politikredse ved grænsen mod Tyskland. Fx. burde det være muligt at lave en udveksling mellem Padborg og Kolding eller evt. inddrage tysk og dansk politis fælles patruljer.

Det er ikke en politiopgave at lege kontrollører for DSB. Derfor hyres der også vagter fra et privat vagtværn til at stå for kontrollen.

--
Mvh Anders

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 5/12 2015, 12:04 (3089 dage siden) @ andersj


Det er ikke en politiopgave at lege kontrollører for DSB. Derfor hyres der også vagter fra et privat vagtværn til at stå for kontrollen.


Har du helt overset at det er ID (pas) og visum der skal kontrolleres - og mulig afvisning på grund af forkerte/manglende/utilstrækkelige papirer. Det er hverken en opgave for DSB eller G4S.
At kontrollerer billetter plejer ikke at være et problem for DSB.

Blir interessante krydsende passager flows

af andersj, Aalborg, 5/12 2015, 12:40 (3089 dage siden) @ Gæsten


Det er ikke en politiopgave at lege kontrollører for DSB. Derfor hyres der også vagter fra et privat vagtværn til at stå for kontrollen.

Har du helt overset at det er ID (pas) og visum der skal kontrolleres - og mulig afvisning på grund af forkerte/manglende/utilstrækkelige papirer. Det er hverken en opgave for DSB eller G4S.
At kontrollerer billetter plejer ikke at være et problem for DSB.

I det her tilfælde hvor man taler om "Transportøransvar" så er det transportøren der er ansvarlig for at passagerene har gyldig ID og ikke staten/politiet.
Natklubejere kan heller ikke få politiet til at tjekke ID for personer der gerne vil ind.

--
Mvh Anders

Blir interessante krydsende passager flows

af Gæsten, 5/12 2015, 13:03 (3089 dage siden) @ andersj


Det er ikke en politiopgave at lege kontrollører for DSB. Derfor hyres der også vagter fra et privat vagtværn til at stå for kontrollen.

Har du helt overset at det er ID (pas) og visum der skal kontrolleres - og mulig afvisning på grund af forkerte/manglende/utilstrækkelige papirer. Det er hverken en opgave for DSB eller G4S.
At kontrollerer billetter plejer ikke at være et problem for DSB.


I det her tilfælde hvor man taler om "Transportøransvar" så er det transportøren der er ansvarlig for at passagerene har gyldig ID og ikke staten/politiet.
Natklubejere kan heller ikke få politiet til at tjekke ID for personer der gerne vil ind.


..... siger du

Blir interessante krydsende passager flows

af steenth, 5/12 2015, 11:57 (3089 dage siden) @ BoergeOf61

Det kan undre, at dansk politi ikke udnytter sine store politikredse i sådanne situationer. En løsning kunne evt. være, at nogle politibetjente stod på toget på København H og kontrollerede passagerer frem til Københavns Lufthavne, så kun passagerer, der skulle med toget derfra, skulle kontrolleres i lufthavnen. Det burde være muligt at lave en udveksling, så nogle betjente flyttede rundt mellem to politistationer på den måde.

Der er mange som kun rejser til stationer til/med lufthaven - de som ikke skal ID-tjekkes. Derudover kan stige nye ind på mellemstationerne. Der er kun 3 minutters kørsel fra Tårnby til lufthaven.

Blir interessante krydsende passager flows

af 12, 4/12 2015, 16:42 (3090 dage siden) @ BoergeOf61

Der er 12 meter i følge Google maps...

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af LasseG, 4/12 2015, 14:58 (3090 dage siden) @ Gæst 20

En del busser skal der nok til - 6 tog i myldretiden, med 400 - 600 pladser = ca. 2000 passagerer. Det må give en bus mindst hvert andet minut - der bliver kaos i Bernstorffsgade!

Det var jo det man gjorde sidste sommer ?

--
[image]

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Kaj, 4/12 2015, 11:00 (3090 dage siden) @ andersj

Men hvilket formål er der med ID kontrollen?

Er det for at holde asylansøgere væk?

En som kan identificere sig, kan jo godt senere søge asyl!

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Fysikeren, 4/12 2015, 11:05 (3090 dage siden) @ Kaj

Men hvilket formål er der med ID kontrollen?

Er det for at holde asylansøgere væk?

En som kan identificere sig, kan jo godt senere søge asyl!

Sverige har fået en del asylansøgere uden ID på sig, vist nok især fra Afghanistan. Det er dem man vil undgå på denne måde.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 11:16 (3090 dage siden) @ Fysikeren

Men hvilket formål er der med ID kontrollen?

Er det for at holde asylansøgere væk?

En som kan identificere sig, kan jo godt senere søge asyl!


Sverige har fået en del asylansøgere uden ID på sig, vist nok især fra Afghanistan. Det er dem man vil undgå på denne måde.

Jeg mener at det er noget med at hvis man først har identificeret sig i et EU-land (som det første land) skal dette modtage flygtningen. Dermed vil Sverige tvinge flere til Danmark, fordi Sveriges regering åbenbart mener at skulle lære Danmark at føre "humanistisk" flygtningepolitik. Nej, jeg er hverken for eller i mod, men det er vist ræsonnementet.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæsten, 4/12 2015, 11:26 (3090 dage siden) @ Kaj

Men hvilket formål er der med ID kontrollen?

Er det for at holde asylansøgere væk?

En som kan identificere sig, kan jo godt senere søge asyl!

Det er ikke kun ID der skal kontrolleres, også at vedkommende har et gyldigt visum.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af gaest, 4/12 2015, 11:50 (3090 dage siden) @ Gæsten

Det er ikke kun ID der skal kontrolleres, også at vedkommende har et gyldigt visum.

Og det har en jernbaneoperatør ingen erfaring i at gøre. Og eftersom svenskerne vil sætte ordnngen i kraft med meget kort frist - inen Jul - har jernbaneselskaberne ikke en jordisk chance for at få en bare nogenlunde funktionel løsning på plads.

Reelt ville løsningen være at overlade kørslen til svenskerne, idet denne grænsekontrol ikke indgår i de kontrakter der er indgået med de pågældende operatører.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Nordexpress, 4/12 2015, 11:56 (3090 dage siden) @ gaest

Kontrakt eller kontrakt, der findes givetvis en nødretsparagraf i en lov et eller andet sted.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæsten, 4/12 2015, 12:14 (3090 dage siden) @ gaest

Det er ikke kun ID der skal kontrolleres, også at vedkommende har et gyldigt visum.


Og det har en jernbaneoperatør ingen erfaring i at gøre. Og eftersom svenskerne vil sætte ordnngen i kraft med meget kort frist - inen Jul - har jernbaneselskaberne ikke en jordisk chance for at få en bare nogenlunde funktionel løsning på plads.

Helt korrekt. Jernbaneselskaberne er nok heller ikke gearet til at håndtere utilfredse kunder (af den art) som bliver nægtet indrejse i Sverige. Det må være en opgave for politiet. Vi har set billeder nok fra andre del af Europa.

Reelt ville løsningen være at overlade kørslen til svenskerne, idet denne grænsekontrol ikke indgår i de kontrakter der er indgået med de pågældende operatører.

DSB er operatør frem til landegrænsen.
Måske man skulle gøre som er foreslået tidligere, nemlig at lukke helt for trafikken med passagertog over Øresundsbroen så længe dettte cirkus foregår.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Jens Nielsen, 4/12 2015, 12:33 (3090 dage siden) @ Gæsten

Måske man skulle gøre som er foreslået tidligere, nemlig at lukke helt for trafikken med passagertog over Øresundsbroen så længe dettte cirkus foregår.

Der er en grund til at der kører tog hvet 10 min.
Der er ganske mange som skal på arbejde med toget.
At afbryde trafikken over grænserne eller blot lave forsinkelser vil koste langt langt mere.

Mange danske virksomhedder er underleverandører til virksomhedder primært i Tyskland men også i Sverige. De lukker så snart de leverer for sent til samlebåndene. Andre sender deres vare fra havnen i Rotterdam, fordi det er den nærmeste store havn.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 13:30 (3090 dage siden) @ Jens Nielsen

At afbryde trafikken over grænserne eller blot lave forsinkelser vil koste langt langt mere.

Mange danske virksomhedder er underleverandører til virksomhedder primært i Tyskland men også i Sverige. De lukker så snart de leverer for sent til samlebåndene. Andre sender deres vare fra havnen i Rotterdam, fordi det er den nærmeste store havn.

Derfor vil en lukning nok være det mest effektive - Skåne er dybt afhængig af forbindelsen men det vil Stockholm ikke hverken forstå eller acceptere. Det koster lidt i den korte tid det varer, hvorefter svensken vil længes efter at komme til Sjælland igen.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af gaest, 4/12 2015, 13:36 (3090 dage siden) @ Jens Nielsen

At afbryde trafikken over grænserne eller blot lave forsinkelser vil koste langt langt mere.

Det må blive et spørgsmål om det muliges kunst.
Togene vil alt andet lige få længere ophold i CPH og det er hverken køreplanen eller CPH's kapacitet, eller for så vidt hele Øresundsforbindelsen indrettet til.
Jernbanetrafikken over Øresund har vist sig at være ganske sårbar i det daglige, og med dette vil trafikken falde fra hinanden.
Vi må gå ud fra at det ikke kun er jernbanen, men også vejtrafikken der skal kontrolleres, der vil opstå et tilsvarende kaos ved vejforbindelsen og færgerne.

Ordningen med at kørselsudbyderne skal sikre sig at de rejsende har gyldige rejsepapirer har vi også selv prøvet her i landet år tilbage. Der var en taxavognmand i Padborg der kom temeligt meget i klemme ved den lejlighed.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæst 20, 4/12 2015, 13:50 (3090 dage siden) @ gaest

Men hvis svenskerne accepterer, at kontrollere biler i betalingsanlægget i Sverige (og der beder folk om at vende om) hvorfor kan det samme så ikke ske for togrejsende?

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Nordexpress, 4/12 2015, 13:56 (3090 dage siden) @ Gæst 20

Peberholm ligger vel nærmere Sverige end Kastrup??:-)

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 13:57 (3090 dage siden) @ Gæst 20

Men hvis svenskerne accepterer, at kontrollere biler i betalingsanlægget i Sverige (og der beder folk om at vende om) hvorfor kan det samme så ikke ske for togrejsende?

Bilejeren eller chaufføren er vel i vejtilfældet transportøren og skal erlægge de 50 tkr i mulkt for ulovlig indtrængen på svensk okkuperet territorium.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæst 20, 4/12 2015, 14:00 (3090 dage siden) @ UTJ

Kunne sådan set også køre øresundstogene til Malmø Centralstation og vende og køre tilbage. Hvis der så er rejsende som ikke har ID eller lignende, ja så skal de bare blive siddende.

Men det betyder jo så at alle rejsende udover Malmø skal skifte på Malmø Central og at citytunnellens fine station ikke bliver brugt ret meget.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæsten, 4/12 2015, 14:21 (3090 dage siden) @ Gæst 20

Kunne sådan set også køre øresundstogene til Malmø Centralstation og vende og køre tilbage. Hvis der så er rejsende som ikke har ID eller lignende, ja så skal de bare blive siddende.

Men det betyder jo så at alle rejsende udover Malmø skal skifte på Malmø Central og at citytunnellens fine station ikke bliver brugt ret meget.


Svenskerne vil slet ikke have disse mennesker ind over deres landegrænse!

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/12 2015, 15:36 (3090 dage siden) @ Gæsten

Svenskerne vil slet ikke have disse mennesker ind over deres landegrænse!


Hvorfor det? Lugter de dårligt?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af UTJ, 4/12 2015, 16:16 (3090 dage siden) @ Erik Olsen

Svenskerne vil slet ikke have disse mennesker ind over deres landegrænse!

Hvorfor det? Lugter de dårligt?

Nej, der er jo masser af plads i Sverige, som er verdens "humanitære stormagt". Problemet er blot at alle humanisterne i Sverige ikke kan klare at være humanitære mere, nu når IKEA er udgået for madrasser og sengetøj.

Det er på sin vis fantastisk at en så forudsigelig katastrofe kan foregå i et såkaldt udviklet land. Men de får jo nok snart udskiftet deres politikere, må man tro.

Men mere passende ville det være hvis grænsekontrollen blev flyttet til et stykke før Markaryd hhv lidt nord for Osby.

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæsten, 4/12 2015, 14:27 (3090 dage siden) @ gaest

Deter meningen at passagerer der skal til Sverige fra spor 1, skal stige ind i et helt tomt tog. Det bliver muligvis Helsingørtogene som skal køre tomme fra København H til Københavns Lufthavn. Passagerer fra København H til Sverige skal således køre til Københavns Lufthavn med et tidligere tog (fra Nivå) og skifte tog dér. Mon ikke rejsetiden bliver forlænget med mindst 30 minutter? Det tager sin tid at kontrolle alle passagerer inden de får lov til at gå til spor 1 og stige ind i toget mod Sverige.

Hvis det altså bliver til noget! Det kan jo være at fornuften sejrer!

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af glade-koege ⌂, køge, 4/12 2015, 14:23 (3090 dage siden) @ andersj

Når Sverige indfører udvidet grænsekontrol om et par uger bliver den sydlige perron på Københavns Lufthavn delt op i to afsnit og ALLE passagere skal forlade toget ved ankomst, tage rulletrappen op i terminal 3 og for at få lov til at tage rulletrappen ned igen til det andet afsnit skal man vise ID.

DSB står i samarbejde med et privat vagtværn for kontrollen.

Desuden bliver Kystbanen ifølge artikelen fra Sydsvenskan afbrudt på København H så man skal foretage togskifte hvis man skal fra Helsingør til Sverige. Desuden kan der påregnes yderligere forsinkelser i Hyllie hvor politiet kontrollere togene.

Læs hele artiklen her: http://www.sydsvenskan.se/sverige/id-krav-pa-bron-skapar-tagkaos/

dagens eb:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/stoejberg-graensekontrol-kan-blive-...

nu siger danmark pas kontrol kan blive noget vi skal ha

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af YBS, 4/12 2015, 16:42 (3090 dage siden) @ andersj

Hvis denne galskab skulle blive til virkelighed, kan man passende omdøbe stationen under Københavns Lufthavn til Friedrichstrasse!:-(

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Søren fra KM, 4/12 2015, 18:43 (3090 dage siden) @ YBS

Hvis denne galskab skulle blive til virkelighed, kan man passende omdøbe stationen under Københavns Lufthavn til Friedrichstrasse!:-(

Hvor i lufthavnen skal vi så opføre Tränenpalast? Ude på taxiernes afsætningsplads?
-S

DSB skal stå for ID-kontrol i Københavns Lufthavn

af Gæst, 5/12 2015, 00:04 (3090 dage siden) @ Søren fra KM

Hvis denne galskab skulle blive til virkelighed, kan man passende omdøbe stationen under Københavns Lufthavn til Friedrichstrasse!:-(


Hvor i lufthavnen skal vi så opføre Tränenpalast? Ude på taxiernes afsætningsplads?


En kopi af Tränenpalast vil snildt kunne indpasses i arkitekturen omkring Københavns Lufthavn.
http://hjak.se/2012/04/07/tararnas-palats/

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af PD Hansen, 5/12 2015, 21:05 (3089 dage siden) @ andersj
redigeret af Tommy Nilsson, 10/3 2016, 16:58

For nogle uger siden - før den nye "løsning" i Københavns Lufthavn - kunne man læse dette:

"Her fremgik det, at man fortsat ikke er helt afklaret med, hvordan kontrollen på øresundstogene skal foregå. Én mulighed er, at stoppe togene på en ubenyttet station, som befinder sig mellem broen og den første benyttede station på den svenske del af strækningen."

Først benyttede station må være Hyllie.

Hvad er det for en "ubenyttet station" mellem broen og Hyllie?

(NB: Jeg er ikke jernbaneteknisk uddannet, er bare almindelig glad "jernbaneforbruger")

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af Morten Flindt Larsen, 5/12 2015, 21:35 (3089 dage siden) @ PD Hansen

Det er den driftstekniske station Lernacken, hvor banen til Malmö C via Citytunneln afgrener fra den "gamle" linjeføring Øresundsbroen - Malmö C via Malmö Syd/Svågertorp - Fosieby - Östervärn, som man anvendte indtil åbningen af Citytunneln i 2010. Det er formentlig muligt at lade Øresundstogene holde stille på Lernacken i et passende stykke tid, mens kontrollen pågår inde i toget.

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af PD Hansen, 5/12 2015, 22:21 (3089 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for hjælpen, så giver det mening. Jeg troede at de have en station med perron osv i tankerne (dvs. sådan som kunder opfatter ordet station, altså ikke i jernbaneteknisk forstand). Men jeg kunne ikke lige finde sådan en.

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af Fysikeren, 6/12 2015, 10:42 (3088 dage siden) @ PD Hansen
redigeret af Tommy Nilsson, 10/3 2016, 17:00

For nogle uger siden - før den nye "løsning" i Københavns Lufthavn - kunne man læse dette:

"Her fremgik det, at man fortsat ikke er helt afklaret med, hvordan kontrollen på øresundstogene skal foregå. Én mulighed er, at stoppe togene på en ubenyttet station, som befinder sig mellem broen og den første benyttede station på den svenske del af strækningen."

Først benyttede station må være Hyllie.

Hvad er det for en "ubenyttet station" mellem broen og Hyllie?

(NB: Jeg er ikke jernbaneteknisk uddannet, er bare almindelig glad "jernbaneforbruger")

Et bud kunne være Svågertorp. Den er dog ikke helt ubenyttet, men man kan måske klemme de eksisterende trafik ind på en perron og bruge den anden til grænsetrafikken.

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af Søren fra KM, 6/12 2015, 14:25 (3088 dage siden) @ Fysikeren

Et bud kunne være Svågertorp. Den er dog ikke helt ubenyttet, men man kan måske klemme de eksisterende trafik ind på en perron og bruge den anden til grænsetrafikken.

Så skulle de enten rebroussere ind til Citytunnelen eller køre ad den 'gamle' rute via Fosieby. Der tror jeg trafikverket hhv SJ/Skånetrafiken trækker grænsen, det bliver for rodet.
-S

Tidligere plan: Kontrol ved "ubenyttet station" før Hyllie

af Gæsten, 6/12 2015, 14:31 (3088 dage siden) @ Fysikeren

Et bud kunne være Svågertorp. Den er dog ikke helt ubenyttet, men man kan måske klemme de eksisterende trafik ind på en perron og bruge den anden til grænsetrafikken.


Det nemmeste er helt at indstille trafikken med passagertog over Øresundsbroen så længe svenskerne er i det humør.

Avatar

SJ har lukket for salg af billetter fra Danmark

af BoergeOf61, Randers C, 21/12 2015, 12:14 (3073 dage siden) @ andersj

Nu har SJ lige meddelt på sin hjemmeside, at de har lukket for salg af billetter fra Danmark med afrejse fra og med d. 4. januar.

SJ X2000

af Nordexpress, 21/12 2015, 14:52 (3073 dage siden) @ Svend

Artiklen i Sydsvenskan må læses som at SJ har bedt om fast at kunne disponere spor 26 til id-kontrol forud for x2000 afgange til Stockholm. I mangel af svar indstilles trafikken Østerport/Kh - Malmó.

Måske får de svar en dag inden K17?.

Hvordan går det med Bornholmstrafikken?

SJ X2000

af kiminfarum, 21/12 2015, 15:35 (3073 dage siden) @ Nordexpress

Hvordan går det med Bornholmstrafikken?

Der indsættes busser.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak