Momsproblematikken er iøvrigt omvendt. Det er passagertog, der er fritaget for moms, mens der skal afregnes moms af godstog.
Det er karakteren af virksomhedens indtægter, der er bestemmende for omfanget af virksomhedens mulighed for at fradrage købsmoms.
En passagervirksomheds indtægter fra passagertransport er ikke momsbelagte, derfor har virksomheden ikke fradrag for købsmoms, som herved bliver en driftsudgift. Ved køb af materiel udgiftsføres bruttoudgiften således.
I sin tid, da f.eks. privatbanerne var blandede passager- og godsvirksomheder, anvendte man "splitmoms" eller variabelt momsfradrag, hvor fradragsprocenten for købsmoms udgjordes af forholdet mellem momsbelagte godsindtægter og momsfrie passagerindtægter.
I en sådan blandet virksomhed ville man i stedet kunne vælge "sektormoms", hvilket i grove træk indebærer en opsplitning af (moms-)regnskabet i momsfri hhv. momsbelagt virksomhed (sektor). Her vil det f.eks. være problematisk at anvende et godslokomotiv (for hvilket fuld moms er fradraget) i/til persontrafik.
En godsvirksomheds indtægter fra godstransport er momsbelagte, og virksomheden har derfor fuldt fradrag for købsmoms. Ved køb af materiel udgiftsføres nettoudgiften således. En sådan virksomhed kan godt udleje materiel til f.eks. bjergning til en passagervirksomhed. Denne ydelse vil være momspligtig, og passagervirksomheden kan ikke fradrage denne moms.
Det var den simple version af jernbanens momsproblematik . Mange problemer kunne løses ved at lægge moms på billetterne, hvilket er indført i nogle EU-lande, og EU har i årevis ønsket en harmonisering på området. Men "tricket" skaber nye problemer, hvis kompleksitet nærmest er uoverskuelig.
Lignende problemer findes i busbranchen, hvor indtægter fra rutekørsel er momsfri, medens indtægter fra turist- og bestillingskørsel er momspligtig.
M.v.h.
Niels
PS: Emnet blev også berørt i denne deltråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27485 .