Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sådan starter CBTC (Generelt)

af gæst, 28/2 2016, 01:05 (2994 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg sidder lige og læser dit link til instruktionen, sådan mest for sjov. Er der nogle der kan forklare mig hvad dette betyder? Jeg synes det ligner en selvmodsigelse. Det er fra side 57 i ORS.

Def.440 Mærke for hastighedsnedsættelse
Def.441 DEFINITION
Mærke for hastighedsnedsættelse bliver brugt til at indikere den maksimalt tilladte hastighed fra et afsnitmærke der er placeret foran et sporafsnit og frem til sporafsnittets afslutning.
Lokomotivføreren på et overvåget tog skal ikke efterkomme mærker for hastighedsnedsættelse.

Ansvar
Def.442 Lokomotivfører

Hvis hastigheden der fremgår af mærket er i modstrid med anden information omkring hastigheden på dit tog eller ICI køretøj skal du altid følge den laveste tilladte hastighed.

Som jeg læser det, så er hastighedsnedsættelsen ikke gældende for fuldt CBTC-overvågede tog da disse får informationer direkte i DMI'et (førerrumssignalet) om hastighedsnedsættelser, La m.m. ICI-køretøjer får ikke en direkte hastighedsindikation og skal derfor efterleve denne hastighedsnedsættelse. Det der hentydes til i Def.442 er hvis et S-tog eksempelvis kører med en skriftlig ordre - fortsæt i RM-mode (maks. 40 km/t uden fuld overvågning) så skal en skiltet hastighedsnedsættelse lavere end 40 km/t følges. Der står ikke specifikt 'overvåget tog' i Def.442, men bare 'tog' og derfor er der det denne form for restriktiv kørsel uden fuld CBTC-overvågning der henvises til.

Det samme kan man opleve på HKT-strækninger i dag. Mange af de faste hastighedsnedsættelser på S-banen gælder ikke for HKT-overvågede tog, men kun når der køres på Y-information eller uden togkontrolanlæg.


Hastighedsnedsættelsen gælder for alle. Spørgsmålet er bare, hvordan lokomotivføreren "får det at vide" (førerrumssignal eller hastighedstavle).
Læs i SR ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak