Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sådan starter CBTC (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/2 2016, 20:36 (2992 dage siden) @ Fysikeren

Fra Gentofte var der (meget) langsom kørsel til Jægersborg, og en ekstra standsning før Jægersborg. Ved Jægersborg var der et langt ophold, et modkørende tog ankom efter "mit" tog og kunne køre igen før dette. Det kunne tyde på, at omstillingen til HKT kører bedre eller mere rutinemæssigt end til CBTC.

Den langsomme kørsel før Jægersborg skyldes en La på 25 km/t der begynder allerede 3-400 meter før perronen. Selve omstillingen fra HKT til CBTC går meget hurtigere end det gør den anden vej. CBTC-anlægget ligger i dvale på HKT-strækningen og med det samme den første CBTC-balise detekteres på Jægersborg er systemet klar og aktivt bagved. Når der fysisk skiftes i førerrummet reagere CBTC med det samme. I nordgående retning har der dagen igennem været lidt problemer. Køretilladelsen har været der, men en afgangsordre til toget har manglet og denne skal så gives mundtligt af trafiklederne i TCC Nord. Det har givet nogle ekstra ophold på stationerne og akkumuleret forsinkelser mod Hillerød.

Efter Jægersborg var der flere pludselige stop det første korte stykke, dernæst kørte det glat indtil Lyngby med en blød nedbremsning. Her steg jeg af.

Ja der er en fejl i systemet mellem Jægerborg og Lyngby der gør at systemet ikke tager over som det burde. Har selv oplevet det samme i dag. Hver gang AM (automatisk kørsel) aktiveres så får toget bremsetrin 7 og det er med stor sandsynlighed dette der har været årsagen til "(..) flere pludselige stop det første korte stykke (..)".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak