Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Per Andersen, 5/4 2016, 10:26 (2987 dage siden)

Læser fortiden om den tyske BR 110. Det meste har jeg forstået men når det er sagt så kniber det indimellem med det rent fagtekniske. Her drejer det sig om en BR 110 model" Bûgelfalte" hvor kraftoverføringen sker ved hjælp af en Gummiringfederantrieb. Hvad hedder det på dansk og hvordan fungerer det?
På forhånd tak.

Teknisk ordbog

af Jan-Eddie, Odense, 5/4 2016, 20:04 (2987 dage siden) @ Per Andersen

Hej Per.
Wikipedia er der en forklaring på tysk, her har jeg forsøgt mig med en forhåbentlig læsbar oversættelse:
Gummifjederdrev
Gummifjederdrevet er en videreudvikling af fjedergrydedrevet/fjederkopdrevet (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk). Banemotoren er affjedret ophængt og afstøttet af boggierammen og af drivhjulshulakslen (akslen er altså ikke massiv men hul). Denne drevform muliggør også bedre igangsætning under tung belastning. Imidlertid er fjedervirkningen kun pålidelig ved hastigheder op til ca. 160 km/t, derover truer fjederbrud. Gummifjederdrevet kom i Tyskland først til anvendelse hos Deutche Bundesbahn fra 1956 ved Einheitselektrolokomotiverne E10, E40, E41 og E50(anden serie). Drevet bliver stadig anvendt på 111 og 151.
Kraftoverførslen fra banemotor til hjul foregår via et tandhjul på en hulaksel der ligger omkring hjulsættes aksel. På begge hulakslens ender er anbragt flere hårdgummielementer såkaldte gummiring-fjeder-elementer (også kaldt gummistykke-fjeder). Disse er på hjulsættes inderside befæstiget cirkelformet på hjulskiven. Nogle af disse gummielementer griber også gennem hjulegrene og bliver gjort fast på disse. Derved fås en elastisk og via den indre friktion i gummielementerne torsionssvingningsdæmpende kraftoverførsel, ved hvilken også banemotoren bliver bedre beskyttet mod stød ved kørsel over skinneujævnheder.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Teknisk ordbog

af PeterKH, 7/4 2016, 00:17 (2986 dage siden) @ Per Andersen

På tyske wikipedia findes ligeledes denne forklaring med billeder. Mig bekendt har der ikke været danske lokomotiver med dette drev, så nogen egentlig oversættese findes nok ikke.
Drevet findes på også på noge svenske ellokomotiver litra F. Her blev det kaldt hålaxeldrev. Altså nærmest hulakseldrev.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Hohlwellen-Antrieb#Gummiringfederantrieb findes billeder af forskellige fabrikater.
Kort fortalt hænger elmotoren i bogien og driver et tandhjul på en hul aksel rundt om hjulakslen. Ved eller i hjulene er der lavet en kraftoverføring fra nogle tappe på hulakslen via gummielementer til nogle tappe på hjulet. Det giver som Jan-Eddie skriver en fjedrende overførsel af kraften fra elmotoren til hjulet.
Jeg har ingen ide om fordele og ulemper. Idag laves vist alle drev med elmotor med direkte tandhjulsdrev til et tandhjul på akslen.

Med venlig hilsen Peter KH

Teknisk ordbog

af Peter Christensen, 7/4 2016, 05:31 (2986 dage siden) @ PeterKH

Prøv at tage en kikker på EA.
Ud fra beskrivelsen og hvad jeg husker, så er det ret tæt på.
Møtrikkerne på hjulskiven (hvis nogen skulle have lagt mærke til dem) er reelt korte bolte hvorpå der sidder nogle "gummikødbensagtig" sager, som har forbindelse til akslen, der også er udført hul.
Banemotorophænget på EA er bestemt ikke som GM'erne.

Teknisk ordbog

af esni, Frederikssund, 7/4 2016, 06:58 (2986 dage siden) @ PeterKH

På tyske wikipedia findes ligeledes denne forklaring med billeder. Mig bekendt har der ikke været danske lokomotiver med dette drev, så nogen egentlig oversættese findes nok ikke.
Drevet findes på også på noge svenske ellokomotiver litra F. Her blev det kaldt hålaxeldrev. Altså nærmest hulakseldrev.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Hohlwellen-Antrieb#Gummiringfederantrieb findes billeder af forskellige fabrikater.
Kort fortalt hænger elmotoren i bogien og driver et tandhjul på en hul aksel rundt om hjulakslen. Ved eller i hjulene er der lavet en kraftoverføring fra nogle tappe på hulakslen via gummielementer til nogle tappe på hjulet. Det giver som Jan-Eddie skriver en fjedrende overførsel af kraften fra elmotoren til hjulet.
Jeg har ingen ide om fordele og ulemper. Idag laves vist alle drev med elmotor med direkte tandhjulsdrev til et tandhjul på akslen.

Med venlig hilsen Peter KH

Fordelen er at hele banemotorens masse er affjedret, i modsætning til det direkte tandhjulsdrev, hvor (så vidt jeg husker ) at kun en del af banemotorens masse er affjedret.

Ved lave hastigheder har det ikke så stor betydning, men det er vigtigt ved høje hastigheder.

En af forskellene imellem BR 185 og BR 146 er netop at sidstnævnte har 'Hohlwellenantrieb'

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak