Teknisk ordbog (Generelt)
Hej Per.
På Wikipedia er der en forklaring på tysk, her har jeg forsøgt mig med en forhåbentlig læsbar oversættelse:
Gummifjederdrev
Gummifjederdrevet er en videreudvikling af fjedergrydedrevet/fjederkopdrevet (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk). Banemotoren er affjedret ophængt og afstøttet af boggierammen og af drivhjulshulakslen (akslen er altså ikke massiv men hul). Denne drevform muliggør også bedre igangsætning under tung belastning. Imidlertid er fjedervirkningen kun pålidelig ved hastigheder op til ca. 160 km/t, derover truer fjederbrud. Gummifjederdrevet kom i Tyskland først til anvendelse hos Deutche Bundesbahn fra 1956 ved Einheitselektrolokomotiverne E10, E40, E41 og E50(anden serie). Drevet bliver stadig anvendt på 111 og 151.
Kraftoverførslen fra banemotor til hjul foregår via et tandhjul på en hulaksel der ligger omkring hjulsættes aksel. På begge hulakslens ender er anbragt flere hårdgummielementer såkaldte gummiring-fjeder-elementer (også kaldt gummistykke-fjeder). Disse er på hjulsættes inderside befæstiget cirkelformet på hjulskiven. Nogle af disse gummielementer griber også gennem hjulegrene og bliver gjort fast på disse. Derved fås en elastisk og via den indre friktion i gummielementerne torsionssvingningsdæmpende kraftoverførsel, ved hvilken også banemotoren bliver bedre beskyttet mod stød ved kørsel over skinneujævnheder.
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie