Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Teknisk ordbog (Generelt)

af Jan-Eddie, Odense, 5/4 2016, 20:04 (2961 dage siden) @ Per Andersen

Hej Per.
Wikipedia er der en forklaring på tysk, her har jeg forsøgt mig med en forhåbentlig læsbar oversættelse:
Gummifjederdrev
Gummifjederdrevet er en videreudvikling af fjedergrydedrevet/fjederkopdrevet (jeg ved ikke hvad det hedder på dansk). Banemotoren er affjedret ophængt og afstøttet af boggierammen og af drivhjulshulakslen (akslen er altså ikke massiv men hul). Denne drevform muliggør også bedre igangsætning under tung belastning. Imidlertid er fjedervirkningen kun pålidelig ved hastigheder op til ca. 160 km/t, derover truer fjederbrud. Gummifjederdrevet kom i Tyskland først til anvendelse hos Deutche Bundesbahn fra 1956 ved Einheitselektrolokomotiverne E10, E40, E41 og E50(anden serie). Drevet bliver stadig anvendt på 111 og 151.
Kraftoverførslen fra banemotor til hjul foregår via et tandhjul på en hulaksel der ligger omkring hjulsættes aksel. På begge hulakslens ender er anbragt flere hårdgummielementer såkaldte gummiring-fjeder-elementer (også kaldt gummistykke-fjeder). Disse er på hjulsættes inderside befæstiget cirkelformet på hjulskiven. Nogle af disse gummielementer griber også gennem hjulegrene og bliver gjort fast på disse. Derved fås en elastisk og via den indre friktion i gummielementerne torsionssvingningsdæmpende kraftoverførsel, ved hvilken også banemotoren bliver bedre beskyttet mod stød ved kørsel over skinneujævnheder.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak