Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1000 fremmødte for ny Storstrømsbro (Trafikpolitik)

af Gæst1, 10/4 2016, 20:15 (2942 dage siden) @ andersj

ME vejer nu kun 115 tons, og de må ikke køre i forspand over broen. Det er metervægten, der er mest kritisk. Derfor køres skærvetog heller ikke med fuldt læssede vogne...ingen eksperter er i tvivl om, at broen kan holde til jernbanebrug indtil 2024 (cykelstien lukker nok snart, og man må kun sejle under de tre buefsg grundet nedstyrtningsfare). Men der har endnu ikke været nogle eksperter, der mener broen kan holde til 2026...

Når det er sagt, så er de 5-6 år formentlig mere et udtryk for den samlede anlægstid med store trafikale konsekvenser for Lolland Falster. Husk at dobbeltsporet til Nykøbing F laves færdigt flere år før den nye bro. Dette arbejde medfører en række meget store sporspærringer og erstatningskørsler med busser. Et scenarie der så gentager sig et par år efter, når der skal etableres en bro med tilhørende tilslutninger. Hvis man skulle følge Banedanmarks almindelige regler for store sporarbejder, samt forventeligt kunne høste en pæn økonomisk gevinst, skal en ny bro naturligvis laves samtidig med arbejderne i land. Det er den argumentation, de lokale prøver at kommunikere....der er nok en del mio at spare, men det kræver jo naturligvis, at pengene er der til at starte med.

...og så er det måske også lidt naivt at love dem hurtige 200 km/t forbindelser baseret på IC4...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak