Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvordan går det så med litra EA i dag? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 31/5 2016, 20:12 (2887 dage siden) @ Andreas

Så vidt jeg har hørt så er de for langsomme til at overholde køreplanen på Ringsted-Østerport togene så man har indsat IR4 igen.


Jeg har hørt det er fordi lokomotivføreren på IR4 bare kan trykke "bak" nede i Ringsted og så trykke toget hele vejen ind til Østerport igen, så sparer man mindst fem min på endeskiftet :-D

Eller måske skal vi droppe røverhistorierne "vi har hørt", og så holde os til fakta?

Man vil indsætte IR4 på i hvert fald to løb:

Citat Bodil Bach fra den offentlige Facebookgruppe "Borup-Viby Pendlerklub"

MØDE med DSB’s og Banedanmarks topledelse torsdag den 26. maj kl. 16:30 - 18:00
Søren Jensen og jeg har holdt møde med DSB og Banedanmark på foranledning af en mødeanmodning fra mig i april måned. Formålet med mødet var i sin enkelthed at få K16 til i det mindste at fungere.
På mødet deltog trafikdirektør Peter Svendsen og trafikchef Jens Jørgen Hansen fra Banedanmark, driftsdirektør Anders Egehus, trafikchef Stig Friisbæk fra DSB samt informationschef Tony Bispeskov som vi alle kender fra DSB.
Søren og jeg fremlagde problemerne for vores to stationer, og det var vores indtryk, at de to virksomheder tager problemerne meget alvorligt.
Omlægningen af køreplanerne i Danmark har været en nødvendighed for DSB og Banedanmark, og sådan er K16 blevet til med de store ændringer/nedprioriteringer, det har medført for Borup og Viby.
DSB og Banedanmark har dog måtte erkende, at K16 ikke fungerer optimalt og som tilsigtet. Der er mange udfordringer og flere udfordringer, som de ikke har kunne tage højde for under udarbejdelsen af K16. Bla ID-kontrollen i Padborg og på spor 26 på Hovedbanen og i lufthavnen mod Sverige. Kapaciteten på Københavns Hovedbanegård er tillige presset til bristepunktet.
Og så til det positive.
Der vil blive foretaget nogle minutjusteringer, som forhåbentlig vil få en effekt. Der bliver optimeret på afgangene fra København H i myldretiden. Og så vil der blive forsøgt optimeret på erstatningstog ved aflysninger. Aflysninger kan vi ikke undgå. Men modsat tidligere køreplaner vil aflysningerne ikke ramme begge vores tog i timen. DSB vil regne på effekten af, hvis IC-toget midt mellem to tog skal have et ekstra stop i Viby og Borup. Så det forventer vi kommer på plads.
Samtidig vil afgangene kl. 7:00/7:05 og 7:30/7:35 fra henholdsvis Borup og Viby igen blive betjent med et IR4 tog (de hvide elektriske tog). Det vil forhåbentlig også have en effekt på rettigheden (hurtig ind og ud af toget, hurtig op og ned i fart).
Disse tiltag vil træde i kraft fra 9. august, når sommerkøreplanen udløber. Sommerkøreplanen træder i kraft 27. juni, så vær opmærksom på de ændringer det medfører.
Der er ikke udsigt til de forkromede ændringer for de to stationer i kommende køreplaner før K19, når den nye togbane over Køge åbner.
Alt i alt fik vi en lille flig. Vi er ikke urimelige i vores krav til robusthed og rettighed. Og det bliver der nu gjort noget ved. Små justeringer, der forhåbentlig får en effekt. Det ser vi i august og fremad.
Vi lagde meget vægt på, at robusthed i trafikafviklingen har højeste prioritet, så vi på den måde forhåbentlig kan få den tyndslidte eller forsvundne tillid til DSB tilbage.
Jeg er den fødte optimist, så jeg tror på, at vi fra august vil kunne mærke en ændring.
Jeg vil ønske alle en rigtig god sommer.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak