Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tankning af togsæt (Generelt)

af ulca, 18/6 2016, 11:27 (2896 dage siden)

Den anden dag var jeg en tur nede forbi den lokale station (Nakskov) og fik bemærket tanskstanderen som står mellem spor 1 og 2. Her lagde jeg mærke til at der på slangen til brændstof sad et rødt stik,som lignede et 5-polet CEE forlængerled/hunstik, og kom til at tænke på hvad det mon bruges til. Det skal lige bemærkes, at jeg har ved kig på billeder set at det har siddet der meget, sandsynligvis ligeså længe som Lollandsbanen har været betjent af IC2 (lige knap 20 år).
1. Mulighed kunne være strømforsyning, men hertil sidder stik ved forreste bogie på hver vogn på begge sider af vognen. Så den mulighed anser jeg for ikke at være sandsynlig.
2. Mulighed er en art primitiv kommunikation mellem togsæt og tankstander, som i at 2 af de 5 poler får forbindelse således at tankstanderen "ved" at mundingen på slangen er tilsluttet noget. Eftersom mundingen på slangen øjensynlig består af en omløber med indvendig gevind, er der ikke umiddelbart mulighed for at registrere hvor højt brændstofnievau der er i togsættets tanke. På baggrund heraf gætter jeg på, at 2 poler har forbindelse via en art controller som måler hvor meget brændstof der er i tankene på toget, og som på baggrund heraf åbner eller lukker for en forbindelse mellem de 2 førnævnte poler og dermed kan tænde eller slukke for standerens pumpe.

Jeg anser selv 2. mulighed for at være mest sandsynlig, men hvad mener I andre? Og yderligere, findes et tilsvarende system på eks. IC3?

Tankning af togsæt

af Jens Møller, København S, 18/6 2016, 22:27 (2895 dage siden) @ ulca

Såvidt jeg husker, blev systemet med "overfyldningskontrol" på dieselmateriel indført allerede tilbage i halvfjerdserne.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Tankning af togsæt

af ulca, 19/6 2016, 08:24 (2895 dage siden) @ Jens Møller

Det har du ganske givet ret i, når nu de koblinger mellem slange fra stander og togsæt ikke har nogen form for studs i stil med dem vi kender fra standeren til biler, små og store, så må der findes en anden løsning. Og brugen af en tankmåler på det pågældende togsæt eller lokomotiv som kan slukke/afbryde forsyningen fra standeren.

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak