Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse ny jernbane Brabrand-Svejbæk (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 9/10 2016, 16:41 (2774 dage siden) @ andersj

Netop vejle fjord er problematisk, fordi den ikke understøtter pendling.
Men jeg er i øvrigt enig i, at de forskellige projekter overordnet set er mere allierede end konkurrenter


Jeg er ikke helt enig i at Vejle Fjord ikke understøtter pendling. Det frigør jo netop kapacitet på Vejle station til standsende tog, til de tog der alligevel ikke standser der (Lyntog), materieltog og andet. Og på den måde vil netop en shunt udenom kunne frigøre kapacitet til flere regionaltog! Når de hurtigere tog kan overhale her uden at genere. Og flere regionaltog op gennem Østjylland, må da netop være til fordel for pendlerne. Flere spor giver kort sagt flere muligheder. På sigt kunne man jo måske forestille sig at der kom 4 spor fra Vejle fjord broen og ned til Fredericia, som jo så bliver lidt en flaskehals, så kan togene mod Billund og Herning jo også bedre være der blandt andet. Men du har ret projekterne er ikke direkte konkurrenter, men burde alle gennemføres. Spørgsmålet er bare i hvilken rækkefølge.


Ja, hvis der var toge nok. Vejle fjordbroen vil gøre Aarhus-odense mulig på kun 53-54 minutter. Imponerende og nogenlunde brugbart for pendlere. Bortset fra, at der kun bliver en afgang i timen. Så lav frekvens ødelægger tidsgevinsten. Der bliver selvfølgelig flere afgange, men de bliver betydeligt langsommere, da de ikke kan bruge broen. Hvorfor ikke bygge, hvad mange flere kan bruge
For vejle bliver der også kun en enkel hurtig afgang til både Aarhus og København, da det hurtigste tog ikke stooper og de regionale tog gøres unødvendigt langsomme ved at skulle over skanderborg.


Tendenserne i Europa viser at semi-hurtige fjerntog er ved at miste sin berettigelse til fjernbusser og bilister. Det der vinder frem er højhastighedstog der slår bilister, fly og fjernbusser på rejsetiden fra centrum til centrum og regionaltog der bringer pendlere fra oplandet ind til de større byer udenom trafikkaos. Det er ikke muligt at gøre rejsetiden lavere mellem Aarhus og Odense uden at påvirke regionaltogene og det er ikke muligt at indfører en lavere frekvens på regionaltogene uden at påvirke fjerntogene med den nuværende infrastruktur. Alene mellem Skanderborg og Aarhus kører der 6 persontog i timen i hver retning i myldretiden i dag. I dag bruges fjerntogene også til lokal pendlertrafik bla. mellem Fredericia og Aarhus hvilket er uhensigtsmæssigt da fjerntog designes med færre pladser (=bedre komfort) og færre ind- og udstigningsmuligheder (=højere kapacitet, men langsommere passagerudveksling)

Hvor ser du den tendens? Så vidt jeg ved har Schweiz den stærkeste jernbane ( passagerkilometer ift befolkning) mens England har den jernbane der vokser hurtigst. Ingen af dem har ret meget højhastighedstog. Det har Frankrig og spanien mere af, og med langt mere statsstøtte, uden det ser ud til, at de får det samme ud af det.

Aarhus-skanderborg-(horsens) vil kunne isoleres som en egentlig nærbane omkring Aarhus. Hvis alle andre tog så kørte via den nye hovedgaardbane og man byggede lillebæltsalternativet i stedet for vejle fjord, ville man alt afhængig af materiel kunne køre aarhus-odense på ca en time med et par stop, hyppighed som s-tog og uden det reelt blev dyrere.

Det er de lange pendlerstrækninger, hvor toget er meget stærkt. Hvis det er strækninger som Kbh-Slagelse, du mener vil blive udkonkurreret af busser, så kunne jeg ikke være mere uenig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak