Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse ny jernbane Brabrand-Svejbæk (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 9/10 2016, 14:30 (2763 dage siden) @ Frank Poulsen

Jo, selvfølgelig er en Århus og Odense større byer :) Men jeg føler man kæmper meget for få minutter. Frem for i det hele taget at få en forbindelse.

Og jeg er helt enig i at Næstved - Slagelse er en anden mulighed. Jeg er stor fortaler for en linie som denne her indtegnet:

[image]

Man kan diskutere hvor tidligt man skal begynde svinget fra Ringsted - Næstved banen til Ringsted - Sorø banen. Jo tættere på Ringsted jo billigere, men også lidt flere minutter, om end nok ikke mange minutter til forskel når alt kommer til alt på de to linier jeg har tegnet. Derudover fortsætte igennem til Kalundborg, hvor Novo jo også har udsigt til eget trinbræt og udvidelser. Det vil mobilisere hele trafikken på Sjælland i øvrige retninger, end kun mod København. Og så mener jeg at man kunne lave en linie der hedder Nykøbing F. - Kalundborg. Og ja, man skal så dele med Lokaltog fra Slagelse til Høng. Men ser man i antallet af km ny bane fra Høng og op til Kalundborg, så er det forholdsvis kort, og jeg tror på dette projekt kan realiseres for ca. 1½ milliard alt i alt! Måske med dobbeltspor Slagelse - Høng. Men ellers enkeltspor fra Høng og op. Og det vil for alvor tage meget af rejsetiden mellem Næstved - Slagelse og Kalundborg. Hvis man tager rejseplanen mellem de byer i dag, og hvor lang tid busserne tager! Det vil virkelig kunne flytte noget, er min overbevisning!

Roskilde - Hillerød er også glimrende bud! Jeg mener jo at man eksempelvis kunne togene fra Køge til Roskilde fortsætte den vej til Helsingør som et oplagt bud! Altså Gennem Hillerød, og så derfra via den nuværende til Helsingør. Jeg er desværre ikke super kendt i Jylland, (ej heller berygtet tror jeg haha), men uden at jeg vil gå i detaljer føler jeg man snakker meget om det er en time og 4 min eller en time rent, mellem de store byer, og det kræver store investeringer, og det er de penge jeg mener kunne forrentes bedre på at udvikle regionaltrafik fra mellembyer til større byer, som Herning - Silkeborg - Århus. Og ligeså mellem mellembyer som Næstved - Slagelse - Kalundborg.

Men penge vokser jo desværre ikke på træer

Lige præcis.

Netop glumsø-sorø vil kunne binde hele vestsjælland sammen centreret omkring slagelse for beskedne udgifter. Det kunne tænkeligt gennemføres og finansieres som et led i timeplanen (hvis det ellers blev besluttet, at der skulle være et enkelt stop på sjælland), da lavere gennemkørselshastighed i slagelse gør et stop her tidsmæssigt billigere end fx Ringsted og med dette anlæg mindst lige så attraktivt. Og slagelse har langt mere brug for togene end Ringsted, der i retning københavn har forbindelser sydfra


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere
ContecRailDSB MY1113

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak