Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Da Kong Frederik IX fyldte 62 (8 fotos) .....

af Niels Munch, 11/3 2011, 07:40 (4798 dage siden)

..... den 11. marts 1961 havde vi som altid dengang, når regentparret fejrede deres respektive fødselsdage, skolefridag!

Den skulle selvfølgelig anvendes til noget "fornuftigt". Og hvad kunne være mere fornuftigt på statsoverhovedets fødselsdag end at kigge på statsbanelokomotiver.

Det gjorde vi så, ESA fra Hellerup og jeg, på vore cykler, hvor vi først passerede banegraven syd for Østerport St.:

[image]
SJ G 41791 afsporet ved Østerport St.

Svenskeren var gået på gulvet efter at have antruffet sporstopperen lidt for hårdt (formentlig ved stødrangering - bremsen sad jo også helt oppe på 1. sal). En DSB-ansat besigtiger skaderne....

Målet for vores ekspedition var imidlertid Godsbanegårdens Maskindepot, hvor vi forventede en del hensatte damplokomotiver. Alle nye Mo-vogne var jo i drift, MY-leverancen nået til 1144, og Mx samt MH var så småt på vej ind.

I den kulsorte lokomotivhal erindrer jeg både opfyrede og kolde maskiner, men har ingen notater derfra. Vi koncentrerede os om de ydre opstillingsspor, hvor vi på denne halvrå martsdag havde diset modlys:

[image]
C 701 tilkoblet tender 719.

[image]
D 837.

[image]
E 982, der overlevede yderligere 10 år.

[image]
F 459 samt tender 917.

[image]
S 726.

Der har givet stået nogle flere maskiner, men uden for "fotovidde".

Cykeluren gik videre fra Gb over Langebro til Amager:

[image]
D 823 samt tender 615 på Islands Brygge.

Og endelig blev det sidste billede på min 8-skuds 6x9 film i mit jævne Agfa CLACK benyttet til:

[image]
AB 1 Amagerbro St.

Derefter var det blot at vende næsen hjemad. Jeg ved ikke, hvordan Frederik IX havde det; men vi knægte havde nu haft en fin dag!

Og det er præcis 50 år siden :-| !!!

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak