Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militærtoget (Generelt)

af Poul Andersen, 18/8 2017, 16:57 (2443 dage siden) @ Futfar

Tak for dit svar, og ud fra dette læser jeg at Contec er dansk, vel lige som Aarslev. Men hvad gør Forsvaret så, hvis de skal bruge et antal fladvogne? Ikke fordi jeg tror de skal bruge nogen til den smule tungt materiel, der er tilbage i landet, men situationen kan vel opstå? Beholdningen af militære blokvogne/sættevogne er vist yderst beskeden, lejer/"udskriver" man så civile? Transport af bæltekøretøjer på landevej er vist en bekostelig affære: For det første er den slags køretøjer jo stærkt brændstofforbrugende, dernæst - på trods af at bælterne mere eller mindre er "gummibælter" - er det næppe gunstigt for vejbelægningerne ved andet end "ligeud kørsel". Jeg ser for mig en kampvogn der foretager en "taktisk centrumvending" på en (ny) asfalteret landevej:-(.

Kampvognene var alligevel blevet for tunge til de fireakslede Slmmps-vogne, så der anvendes nu seksakslede Samms- vogne når der en sjælden gang køres militærtog.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
DSB MY1125ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak