Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der er godt nok ikke dybe tanker om Tysklandstrafikken (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/11 2017, 17:06 (2357 dage siden) @ Nordexpress

Nuvel, det er svært at spå, men der står jo næsten, at Tysklandstrafikken overlades til fly og busser, indtil nogle på et senere tidspunkt kommer op med et attraktivt jernbaneprodukt over den ny faste forbindelse. Og til privatbiler på den jyske halvø.

De internationale tog til Tyskland er ikke en del af Fremtidens Tog, men en del af lokomotivindkøbet idet udbuddet af de 26 nye elektriske lokomotiver til at trække dobbeltdækkervognene består af en option på 12 to-strøms lokomotiver til at trække nye vogne mellem Danmark og Tyskland. Der er dog ikke nogle konkrete planer for at anskaffe nye fjerntogsvogne fra DSB's side, men Deutsche Bahn planlægger at købe en række et-dækker fjerntogsvogne, og man vælger nok enten at købe nogle selv eller leje nogle af Deutsche Bahn. Det betyder så at de internationale tog kommer til at køre over Storebælt indtil Fehmern forbindelsen åbner. Rejsetiden er dog den samme over Storebælt som over Fehmern (med færge)

Det bliver sandsynligvis ikke muligt at udstyre de Tysklands godkendte IC3 tog med ETCS udstyr, så de også kan køre i Tyskland.

Der er intet der tyder på at andre operatører end DSB har interesse i at køre de internationale tog, også efter Fehmarn er åbnet. Deutsche Bahn har kun interesse i at være samarbejdspartner. Man kan dog fra Danmarks side vælge at udbyde togkørslen og evt. stille materiel til rådighed.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak