Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordlige del af Lille Syd (Generelt)

af Frank Poulsen, 29/11 2017, 19:39 (2367 dage siden)

Jeg er lidt bagud i min læsning, men har netop fået læst "Jernbanen" fra oktober. Der står der på side 21 om Østbanen skal køre igennem til Roskilde fra K21. Og den begrænsede kapacitet nord for Køge gør at man vil til at koble og dele i Hårlev igen (desværre), men der står også at grundet den øgede befolkningstilvækst i området udelukkes det ikke at investere de nødvendige penge så der kan køre kvartersdrift Hårlev - Roskilde. Der står det skønnes til over 100 millioner... Det antager jeg så 100-200 millioner, for ellers havde der vel stået over 200 millioner ;)

Men er der nogen herinde der ved hvilke tiltag det vil kræve? Jeg har før haft tråde om det, men når det nu står det skønnes et beløb så tænker jeg det har været undersøgt nærmere? Jeg antager at dobbeltspor Køge - Køge Nord udfletningen, og Ølby til ø-perron med 2 spor er den ene del (og noget der absolut bør laves lige meget hvad i min verden). Men hvad kræver det længere nord på?

MVH
Fank

Nordlige del af Lille Syd

af Georg Schmidt, 29/11 2017, 21:31 (2367 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har nu ikke undersøgt det nærmere, men mon ikke det allerede kunne lade sig gøre at køre kvarters drift på Lille Syd med lette togsæt med god acceleration. Kvartersdrift kunne vi allerede i midtfirserne køre på Grenåbanen, og det kostede egentlig ikke rigtig noget, og tilmed med radiodirigeret trafikafvikling, og sågar var den ene spiller et godstog (jeg var der selv).:-D
Og så sad man der i mange år og vidste ikke, at der var noget der hed "sikkerhedsledelsessystemet" (men vi kørte da bare alligevel).:-D
Heldigvis havde vi ikke trafikstyrelsen dengang for så var vi aldrig kommet ud at køre. Det var også længe før styrelsen begyndte at læse sikkerhedsreglementet som Tea Party bevægelsen læser Bibelen.:-D

Nordlige del af Lille Syd

af andersj, Aalborg, 29/11 2017, 21:51 (2367 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg har nu ikke undersøgt det nærmere, men mon ikke det allerede kunne lade sig gøre at køre kvarters drift på Lille Syd med lette togsæt med god acceleration. Kvartersdrift kunne vi allerede i midtfirserne køre på Grenåbanen, og det kostede egentlig ikke rigtig noget, og tilmed med radiodirigeret trafikafvikling, og sågar var den ene spiller et godstog (jeg var der selv).:-D
Og så sad man der i mange år og vidste ikke, at der var noget der hed "sikkerhedsledelsessystemet" (men vi kørte da bare alligevel).:-D
Heldigvis havde vi ikke trafikstyrelsen dengang for så var vi aldrig kommet ud at køre. Det var også længe før styrelsen begyndte at læse sikkerhedsreglementet som Tea Party bevægelsen læser Bibelen.:-D

Der vil ikke være plads til bare den mindste forsinkelse hvis man skulle køre 12 tog i timen mellem Køge station og afgreningen ved Køge Nord. DSB vil køre to tog i timen i hver retning fra København til Næstved over Køge og hvis Lokaltog også skal køre fire tog i timen i hver retning mellem Roskilde og Køge vil det give 12 tog i timen. Der er ca. 3 kilometer mellem afgreningen og indkørslen til Køge station og hvert tog vil have under 5 minutter til at klare turen inkl. stop i Ølby for Lokaltogs tog.

Det ser ikke ud til at der vil være et problem med at køre hvert kvarter på resten af strækningen mod Roskilde, da der er relativ kort afstand mellem krydsningsstationerne.

--
Mvh Anders

Nordlige del af Lille Syd

af Georg Schmidt, 29/11 2017, 23:40 (2367 dage siden) @ andersj

Ok der bliver nok lidt rigelig trængsel på Lille Syd kan jeg godt se, og køreplanen bliver skrøbelig.
Kunne ikke lige finde noget fra firserne, men i 1997 havde vi både linieblok og U-signaler på Grenåbanen. I firserne så det lidt mere vildt ud idet vi havde et ekstra godstog fra Ryomgård, der kunne forlænge den indadgående kvartersdrift lidt. Ligeledes havde vi flere havnetræk. Generel kvarters drift kunne vi ikke have klaret. Det er omkring 7859 der ses lidt af det. Det svage sted var Hornslet-Lystrup der skulle gennemkøres på 10 minutter, og var det en MX godt belastet skulle der virkelig lukkes op for det jo går opad til Løgten. I den sidste tid med radiodirigeret trafik havde vi ca. 130 sikkerhedsmeldinger på to timer i morgentrafikken så linieblokken var dejlig at få.

[image]

Mvh
Georg

Nordlige del af Lille Syd

af Frank Poulsen, 29/11 2017, 21:57 (2367 dage siden) @ Georg Schmidt

I teorien måske ja. Det længste stræk er Køge - Lille Skensved på 7 minutter i dag... Så det kan man jo sige lige går. Men så vil man til gengæld skulle holde og vente længe, for at det passer med næste krydsninger. Og tror ikke man ønsker 5 min ophold i Gadstrup eller Havdrup... Det passer ikke lige ind.

Rejsetiderne
Køge - Lille Skensved = 7 min
Lille Skensved - Havdrup = 4 min
Havdrup - Gadstrup = 5 min
Gadstrup - Roskilde = 6 min

Så jeg kan desværre ikke få krydsninger til at gå op i mit hoved. Det giver mening at krydse i Lille Skensved. Men så er der 9 min til Gadstrup... Det er for langt til at krydse med kvartersdrift... Så skal man krydse igen i Havdrup, hvor der kun er 4 min til... og så holde og vente længe... Næh det er ikke nemt at få til at gå op. :)

Udover at mellem Køge og Køge nord jo også skal køre andre tog...

MVH
Hans

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak