Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (Generelt)

af Niels Bak, 2/12 2017, 14:54 (2340 dage siden) @ Frank Poulsen

Fandt en tilsvarende 5 år gammel trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027... https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Kollektiv-Trafik/2012/10/~/media/D...

Ser man på passagertal på stationerne er de jo ikke enige om udviklingen, bare på de 5 år, så hvad kan vi bruge gæt til 2027 til? Ikke en rygende dyt... Alt for mange penge bruges på beregninger og gætværk. Sæt i værk med der virker fornuftigt grundlæggende. Så går det nok alt sammen, og vi sparer en masse konsulenter og djøffer... ;)

Forskellen er jo netop at man i mellemtiden har fået Landstrafikmodellen, som skulle give bedre forudsigelser, og dermed også andre tal. Og at der er et eller andet at tage beslutninger ud fra er ret fornuftigt. Det er store investeringer der er tale om.

Så principielt er det en god ide - men jeg må indrømme at forudsigelserne i Trafikplanen ikke ligefrem indgyder tillid. Flere af stationsberegningerne klarer ikke bullshit-testen (altså at alle og enhver med sund fornuft kan se at det er ude i hampen)

Flere mindre stationer viser således veritable kollaps i passagermængeden - eks Ulfborg, der forudsiges at gå fra 300 passagerer pr hverdag i 2015 til 20 i 2027 og 10 i 2032! Vel at mærke med samme betjeningsfrekvens som i dag og i forudsigelserne for strækningen kun med mindre nedgange. Men lige netop Ulfborg kan åbenhart imødese total affolkning. Til gengæld spås Gørding en mere end seksdobling, igen uden nogen forandringer end sit ene regionaltog i timen. Hvordan kan nogen helt alvorligt printe sådan nogle tal.

Andre er plausible nok - nedgang på Nørreport som følge af cityringen, større fremgang for stationerne på Sydbanen. Men hvorfor fremgang på 50% i Næstved men kun 20% i Haslev, som får måske det største løft overhovedet i forhold til dagens trafik med helt nye hurtige forbindelser til København?

Selv dem der virker sandsynlige er altså svære at bruge til noget, når det virker som om man lige så godt kunne være kommet frem til dem med et raflebæger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak