Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)

af Svend, 19/1 2018, 10:58 (2289 dage siden) @ krabsen

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:

"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."

Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?


Det er vel det enkeltsporede der er problemet og afhjælpes ved forlængelse af dobbelt-spors-strækningerne. Og da der er krydsningsspor i i al fald Sulsted bør den kunne åbnes uden de store problemer.
Det er svjh ikke mange år siden, at man oplevede at standse netop i Sulsted for at afvente krydsning (måske stadig) - og så skal døren jo bare åbnes ;-)

.
Nu bruger togene jo tid på at standse, 2-3 minutter alt efter hastighed og opholdstid (og sikringsanlæggets virkemåde), så det er ikke bare "sådan lige" at beregne. SPT-metoden ("Slag På tasken"-metoden) kan være noget usikker at anvende. Jeg ville anbefale nordjyderne om at søge hjælp/råd/vejledning hos nogen, der har forstand på (og værktøjer til) at beregne køretider og kapacitet :-) ;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak