Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt digitalt signalsystem til Norge (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 17/3 2018, 23:44 (2270 dage siden)

Så kaster nordmændene sig over ERTMS, 5,5 mia. NOK for infrastrukturen og en rammekontrakt med Alstom på 2 mia. NOK for ombord udstyr. 14 jernbaneselskaber skal hver indgå egne aftaler om ombord-udrustningen.

Bane NOR indgår to ERTMS kontrakter

Nu bevarer nordmændene jo typisk hovedet koldt - lad os håbe, det kan betale sig for dem at rejse lidt rundt og høre om andres erfaringer!

Nyt digitalt signalsystem til Norge

af Michaelmy, 18/3 2018, 10:41 (2270 dage siden) @ Nordexpress

Interessant valgte de Thales til TMS som i Danmark og nu også Alstom til onboard.

Nyt digitalt signalsystem til Norge

af LarsJels, Jels, 19/3 2018, 20:07 (2268 dage siden) @ Michaelmy

Nordmændene har gjort deres egne erfaringer for længst (2015) med en erfaringsstrækning. Det der på dansk hedder en early deployment line ;-)

MVH, Lars

Avatar

Nyt digitalt signalsystem til Norge

af Ove Nygaard, 20/3 2018, 10:43 (2268 dage siden) @ Nordexpress

Hej alle.

Lidt reflektioner:

Skulle det gå helt galt, så har Norge jo en "velpolstret oliefond", så de har lidt mere på kistebunden end vi i Danmark i "Togfonden"!

Bedste nordiske hilsener

Ove af Erritsø:-D

Nyt digitalt signalsystem til Norge

af Peter Christensen, 21/3 2018, 08:58 (2267 dage siden) @ Nordexpress

Nu bevarer nordmændene jo typisk hovedet koldt - lad os håbe, det kan betale sig for dem at rejse lidt rundt og høre om andres erfaringer!

Det har de gjort - de kender alt til BDKs dumheder og vil forsøge at undgå dem.
Set fra dansk synspunkt, så er det en skidt nyhed at Norge vælger de same leverandører, for nu kanaliseres alle gode kræfter hos leverandørerne til Norge og C-holdet efterlades i Danmark.
Det varer næppe længe inden BDK må melde om flere forsinkelser og overskridelser.....tja, når leverandørerne ikke stiller med gode folk, så kan fornuftig fremdrift heller ikke ventes.
Leverandørerne har været snu nok til at lade BDK accepterer den ene ændring efter den anden, hvorfor BDK ikke kan bruge evt. bødebestemmelser i kontrakten.
Og således taber statskassen igen penge.

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak