Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterskrift (Generelt)

af Steff, 23/3 2018, 22:38 (2226 dage siden) @ keld

Kære Keld

Godt at du fik opklaret, hvor billedet er optaget. Der er rundt regnet ca. 5 til 6 steder rundt om Bergen-Hohne hvor man kan laste/læsse køretøjer. Nogle havde kun enderamper og jeg skal hilse og sige, at det ikke var morsomt at bakke en kampvogn, der er ca. 15 cm. bredere end jernbanevognen den stod på, baglæns op til ca. 20 vogne i en let kurve (og især ikke efter at det på udførsel var tømt i løbet af natten;-) ).

Bergen-Hohne er (var?) en kæmpestor øvelsesplads og hvor man også kunne skyde med kampvogn (dengang 105 mm KN) med en D=max på 16 km! (fareområde i kanonens retning) med en APDS panserpatron.

[image]
MKVG CENT Mk. 5/2 nr. 22.294, vogn 15/1. ESK/I PNBTN/GHR/1. SJBDE på øvelse omkring Bergen Hohne i civilt terræn med den uundgåelige markskade foran vognen.

Det var faktisk - som jeg husker det - lidt af en sjældenhed med DSB personvogne i disse særtog med militært isenkram og personel. Normalt var det tyske liggevogne.

Din "bil" er iøvrigt en DODGE POWERWAGON, der blev fremstillet i flere udgaver, bl.a. enten med "hard top" eller "cabriolet" udgaven som den viste (lærreds tag og døre). Den kom (vistnok) i produktion omkring midten af 1950´erne og havde en benzinmotor.
Den udmærkede sig ved IKKE selv at rette op under/efter sving, altså skulle rattet drejes med kraft den modsatte retning, når man var kommet rundt! Ubehageligt for forgængerne ved omskolingskørsel, der ofte måtte glemme pensionist gåhastigheden og foretage et sprint det sidste stykke ind på fortovet, for at undgå køleren på vognen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak