Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bud på hvad det nye materiel kunne være? (Generelt)

af Peter Christensen, 18/6 2018, 15:28 (2139 dage siden) @ kme

Bombardier Twindexx Express til de schweiziske statsbaner er vel også fortsat i spil. Her i prøvedrift som 4-vognstogsæt med ca. 400 siddepladser.

Glem det; DSB har ikke råd....uanset togets øvrige kvaliteter.


Det må du uddybe. DD mellemvogne kan ikke fås billigere per sæde og vel næppe styrevognen heller. Koster motorvognen virkelig helt astronomisk?

De koster også og så er der lige det med hastighed og løbeegenskaber + godkendelser (som var dem, der trak i langdrag). Det er bestemt ikke noget billigt tog og det er næppe meget BumleTranz har tjent på det - trods velvilje hos SBB.
En stribe Traxx og DD-vogne med IC-indretning vil være billigere og trods den lavere topfart (160 kontra 230), så vil de fint kunne bruges her i landet.
Jeg har ikke data nok på Twindexx express til at vurdere om accelerationen er god nok til at opfylde timemodellen (var baseret på 250 km/t og relativ langsom acceleration). Skulle det være tilfældet, så kan du roligt regne med at DSB end ikke vil overveje Twindexx express, idet DSB (og en del politikere) gør deres bedste for at modarbejde den model.

Jeg synes IR 100 og IR 200 tilbyder meget mere end bare sæder med masser af plads i stueetagen til "diverse": cykler, kiosk, kørestolområde, legeområde (please - find børneparkering i Fremtidens tog så stadig hørende passagerer kan holde ud at tage toget!)

Dette er hvad jeg betegner som "øvrige kvaliteter".
Hvad de kommer til at vægte når vi er færdige med at vægte pris, leveringsbetingelser, energiforbrug og vedligehold er ikke godt at vide, men det er næppe noget stort tal.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak