Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mosskov

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/4 2011, 13:45 (4774 dage siden)

Jeg satte stor pris på Peer Thomassen - eller "frimærkehandleren", som Niels Munch så kærligt kalder ham.

Jeg korresponderede meget med ham i slutningen af 1970'erne og i starten af 1980'erne og havde fornøjelse af at "assistere" ham i lidt "arkivforskning". Jeg havde endog den ære at besøge ham på Emmasvej 2 i Gentofte og jeg kan nikke genkendede til nekrologernes karakteristik: "Mange husker sikkert Peer Thomassens frimærkehandel i Hellerup, hvor kvæulanter med hård hånd blev afvist, men unge håbefulde medlemmer med lige så stor velvilje hjulpet på vej."

Peer Thomassen havde den nørdede detaljeinteresse, som jeg synes er så sympatisk og spændende (andre hader den) og hans kærlighed til primærkilder i stedet for sekundærkilder er påskønnet.

Så jeg er sikker på, at han vil acceptere, at jeg nu udsender et "rettelsesblad" til hans glimrende artikel om Mosskov, som er gengivet i Jernbanen nr 6, december 1978. Peer skriver, at sidesporet blev etableret i 1872. Det viser sig nu, at sidesporet faktisk stammer helt tilbage fra banens åbning i 1869. Om sidesporet var færdigbygget ved banens åbning i spetember 1869 eller om det først åbnede i oktober 1869, kan dog ikke fastslås med sikerhed.

Mosskov er afbilledet på Forum her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4776

Og så vil vi da gerne se Forums billeder fra Mosskov - vil vi ik'?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

De jydsk-fynske Jernbaner, Cirkulaire Nr. 73, 15. October 1869. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Mosskov - Thomas Boberg Nielsen, 4/4 2011, 13:45 [*]
    • Mosskov - Niels Munch, 4/4 2011, 16:25
      • Mosskov - Thomas Boberg Nielsen, 4/4 2011, 17:20

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak