Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Af alle menneskelige drifter.....

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/4 2011, 09:22 (4751 dage siden)

De fleste jernbaneinteresserede kender sikkert et citat, der starter noget i denne retning: ”Af alle drifter er jernbanedriften, næstefter kønsdriften…..”

Indholdet i sætningen kan alle, der historisk interesserer sig for jernbanedrift, vel nikke genkendende til.

Så vidt så godt. Det der i årenes løb har ”irriteret” mig er, at citatet altid bliver skrevet forskelligt og årstallet svinger fra 1888, 1889 og helt frem til efter århundredeskiftet. Nogle mener at det er fremsat fra Folketingets talerstol, andre mener at det stammer fra et vælgermøde.

Jeg har prøvet at forske lidt i sagen. Med streg under lidt. Og den p.t. mest troværdige kilde er ”Hardsyssels Aarbog”, 1966, hvor der er en artikel af N. C. Søby om juristen og politikeren J. K. Lauridsen (1858-1905). I denne artikel citeres Charles Kjerulf, der har skrevet bogen ”Gift og hjemfaren”. Og i nævnte bog citeres J. K. Lauridsen for i en tale ”til bønderne i sin kreds” (han var valgt i Ringsted-kredsen) at sige:

”Og saa, mine ærede vælgere, saa kommer vi til jernbanerne. Ja, det er nu noget meget farligt at røre ved - rent ud sagt - af alle menneskelige drifter er jernbanedriften en af dem, som mest sætter lidenskaberne i bevægelse. Den eneste, der muligvis i saa henseende overgaar den, skulde da vaere kønsdriften.”

Citatet er således uden årstalsangivelse og uden nærmere stedsangivelse. Hvis man googler sig lidt frem, finder man hurtigt ud af, at sætningen så godt som altid citeres forkert. Selv publikationen ”Bevingede ord”, 5. udgave, går angiveligt forkert i byen. Derfor er det glædeligt, at Jyllands-Posten i en leder 4. april 2011, citerer fuldstændig korrekt.

Interesserede kan læse mere om J. K. Lauridsen her:

http://www.sti.dk/hardsyssel/1966/1-54.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

J. K. Lauridsen, Folketingsmand 1887-1895, maleri af Oswald Nilson, hænger på Christiansborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Af alle menneskelige drifter..... - Thomas Boberg Nielsen, 25/4 2011, 09:22 [*]
DSB MO1872Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak