Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere til "nummermænnerne".

af UTJ, 26/4 2011, 08:14 (4772 dage siden) @ OJK37

Når der nu har sneget sig en sydfynsk vogn ind – godt nok ved en fejl - under KSB, ja, så kom jeg i tanke om en anden sydfyner, som jeg i mange år har undret mig over!
Det drejer sig om CUMP 4261 (ex. ONFJ CB 83) og muligvis også CUMP 4262 og 4263 (ex. SFB CB 84-85). I DSB DRM er den vist med 7 vinduer i sidegangssiden, de ”yderste” smalle. På billeder af vognen, bl.a. i Lars Viinholt-Nielsen’s bøger om ONFJ (s. 54) og SFJ 125 år (s. 49) mangler yderste smalle i højre side. Billederne lyver ikke, men er DSB’s tegner så helt galt på den eller????
Ole-Jørn
[image]

DSB har aftegnet SFJ's skitser af personvognene fra nogle plancher i det overtagne SFJ-arkiv. CUMP'erne manglede det ene vindue i sidegangssiden, men mangler lige at kigge efter om det også er oprindeligt eller er et senere påfund i forbindelse med indbygningen af kakkelovnsvandvarmeanlægget. CUMP'erne har i øvrigt en masse tilfælles med AB 15, alias CUP 4181, de det var 2. kl. udgaven af CUMP-typen. AB 15 fik dog ikke teakbeklædning og kørte i de sidste år af SFJ-tiden rundt malet i stedet for. AB 15 og OKMJ A 10/11 deler i øvrigt konstruktionstegninger, for de er bygget over samme læst (dog fangede Scandia vist ikke helt ideen med den helt vandrette tagkant på udhænget i gavlen over endeperronerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak