Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Om 250 km/t over Lolland og Femern (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 12/4 2021, 16:15 (1119 dage siden) @ andersj

I både Oslo og Stockholm er der langt til Gardamoen og Arlanda med noget der ligner en times transport i hver ende, så der bliver den attraktive togturslængde strukket noget. Omvendt er Kastrup en meget stærk konkurrent for rejser ud af København, da den ligger meget tæt på byen og med gode forbindelser til både centrum og opland.


Bare for en god ordens skyld: Med Arlanda Express tager det 18/20 minutter fra Arlanda til man står på Stockholm Centralstation (og omvendt). 22 minutter med Flytoget fra Oslo Sentralstation til Gardermoen (og omvendt). Det er langt fra en times transport.

Men man skal selvfølgelig fra selve flyet til lufthavnens station - og så er prisen for begge tog høj i forhold til Danmark. Til gengæld er præcisionen i top.

Med bil, bus og bumletog kan det godt være, at transporttiden fra Gardermoen og Arlanda til centrum nærmer sig en times tid.


299 SEK for en enkelt med Arlanda Express og 204 NOK for Flytåget. Selve flybilletten vil ofte være billigere.

Så sandt - det er ikke familievenligt. Men nu var det påstanden om en times transport jeg opponerede imod.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak