Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/10 2021, 18:54 (912 dage siden)

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har gennemregnet (eller gennemtænkt for den sags skyld) nedenstående - det har jeg ikke forudsætningerne for.

Så man er velkommen til at skyde idéen ned.

Idéen går ud på følgende:

Dobbeltsporet bane:

Først sender man et superlyntog afsted (250 km/t).
Bagefter sender man et "InterCity-tog" afsted med 200 km/t.
Herefter et "regionaltog" med 160-200 km/t.
Til slut et 1.500 meter godstog med 100-120(?) km/t.

På et eller andet tidspunkt, vil superlyntoget indhente godstoget i den "toggruppe", der blev sendt afsted i den toggruppe, der "ligger foran vores toggruppe".

I stedet for at bygge et nyt 1.500 meters overhalingsspor, som godstoget kunne køre ind på, kunne godstoget så i stedet køre over på venstre spor, standse, lade sig overhale, køre tilbage på højre spor og fortsætte kørslen? Idéen kræver naturligvis, at signalprogrammet er gennemført og at der ilægges 4 sporskifter passende steder.

Jeg kan ikke gennemskue, om der vil være "huller nok i osten" til, at godstoget kan benytte nabosporet som overhalingsspor. Samtidig opstår der vel et punktlighedsproblem, hvor forsinkede tog i den ene retning kan komme til at forsinke tog i den anden retning - et problem, der i dag stadig er velkendt fra enkeltsporede strækninger.

Jeg noterer mig i øvrigt, at idéen er overflødig de steder, hvor der i fremtiden er/bliver 4 spor (København-Ringsted, Odense- Kauslunde, Brejning-Daugaard og Hovedgård-Hasselager).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak