Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Får vi snart dette lok. at se i Danmark. (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 19/3 2022, 14:40 (772 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

3: Testkørsler i Storebælt: Jeg har svært ved at se behovet for testkørsler i Storebælt længere. Dels bliver lokomotivtyper jo testet alle mulige andre steder, hvor værdierne til "simuleringen"/Køreplanlægning bliver bekræftet - dels fordi Storebæltsforbindelsen faktisk ikke er det sted på strækningen, hvor køreplanen nødvendigvis er strammest. Eksempelvis den simulering der blev lavet med TRAXX DEME / BR 245, der blev begrænset til 1500 ton - på grund af køretiden mellem Ringsted og Slagelse - Storebælt kunne nok passeres med lidt mere.
En TRAXX 3 AC (BR 187) er blandt andet testkørt på Bergensbanen, Frankenwald, Brenner og Karpaterne. En TRAXX 3 MS (BR 188) er testkørt i 15 lande over tre år. Jeg har svært ved at forstå, hvad en testkørsel i Storebælt kan bidrage med - heller ikke selvom det kunne være meget sjovt. Der er jo mekanismer i jernbanesektoren, der straffer leverandøren, hvis lokomotivet ikke performer, som han har lovet.

Leverandørerne af lokomotiverne betaler formentligt ikke for at gennemføre en testkørsel i Storebælt, med mindre der netop er en god grund til at gennemføre dem.

Så ja, de angivne værdier, som jeg har fået "simuleret" hos BDK og andre gennem årene er postulater. Men de er ikke mere skæve, end at såfremt et rigtig testkørsel vil vise en afvigelse, kan jeg tilbagevise denne med den usikkerhed, der i forvejen er i BDKs godstogskøreplaner

Måske ønsker leverandørerne hårde facts frem for simulerede værdier?

Og hvis nogen vil finansiere en testkørsel i Storebælt for at modbevise mig, giver jeg gerne kaffe og kage...og en øl, hvis jeg tager fejl.

Jeg tror ikke at testkørslerne gennemføres med det formål at modbevise noget overfor nogen.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailDSB MZ1402

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak