Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterlysning af artikler i Modeljernbanen (Generelt)

af Steffen Vester, 23/7 2011, 20:05 (4666 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Steffen

Det er helt sikkert at Av 283 stod i nordenden af Fasterholt fra ca. slutningen af 1970 frem til efteråret 1971. Vognen ophugget i Bjerringbro i 1972.

Ved begyndende ombygning i Skanderborg flyttede man hele bestanden af henstående vogne der til brunkulssporet i Søbylund sidst i 1970. Jeg besøgte Søbylund sen 2/1 1971 hvor jeg under forbikørsel af Ft noterede 5 CP, 2 ECO, 1 EH, 2 Ics samt Av 283. Den 16/1 hvor jeg også var i Søbylund var den ene Ics og Eh'en forsvundet og erstatet af 1 Gklm samt 2 ASM. Systemet var vist sådan, at vognene langsomt "sivede" fra Sbt, Ft ind mod Brande og dernæst ophug. Brande "frihavn" var jo legendarisk, mange spændende vogne blev skubbet derud, sogar en driftsklar CL som blev efterlyst på listen fra værkstedet og reddet af en årvågen entisiast. :-D Jeg var i området 2 gange mere i foråret 1971 (man skulle jo nå meget inden køreplansskiftet i maj 71) og billedet kan evt stamme fra 25/4 71. Hver gang man var derude kørte man jo i CP mellem Silkeborg og Brande og det blev turen jo ikke mindre hyggelig af.:-)
Mvh
Georg

Hej Georg. :-)
Det er rigtig interessant og jeg kan næsten se det for mig. Desværre savner jeg stadig sporplaner for området og navnlig perioden 1950-1975, så jeg kan placere tingene. Jeg kan også huske, at der henstod vogne langs hovedsporet, men ikke at der skulle have været så mange spor. :-|
Brande "frihavn" bliver i øvrigt "genopbygget" ved det, at vi i HMJK på vores kommende model af Brande station tager den del med med ophugsplads og hensat "skrammel". Har du flere fotos vil jeg meget gerne se dem - og det er jeg overbevist om, at der er flere, der gerne vil. :-D
V/H, Steffen ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak