Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad er den bedste togfilm nogensinde? (Generelt)

af Per Hauberg, 18/8 2011, 23:54 (4637 dage siden) @ Aleman

Jeg tror, din hukommelse spiller dig et puds, Aleman.
Jeg er ikke i form til lige at smække "Lyntoget" i maskinen her og nu for at tjekke, men jeg er ganske sikker på, vi ser et MB-lyn i Aarhus, hvor hovedpersonerne stiger om bord - foruden andre "sidegevinster", såvel i Ar som undervejs - incl. Storebæltsfærgen og en hel del interiørscener på turen. God banefilm.
OB på sporet er stadig fin kult.

Der er gode baneoptagelser i "Jul i den gamle Købmandsgaard", herunder G-maskine, som må standse på fri bane, fordi Fru vaskeriejer Nisteds (Helga Frier) jerseyko har taget opstilling "på legemet", hvilket Lkf Henry Nielsen klager sig voldsomt over.
Kostelig er også scenen med Helge Kjærulff Schmidt som "Stander", der af bydende årsager ekspederer billetter uden bukser !
Oftest er togscenerne få og korte i danske film, men der er mange af dem, hvis man gider lede.... :-)
Andet indenfor "transport" er to af dansk films mest elendige strimler gennem tiden:
"Vores Lille By" med masser af scener, optaget på den netop nedlagte Slangerupbane, og "Sol over Danmark", hvor hovedpersonerne - to unge piger - drager rundt i landte på cykel anno 1936. Sjove kik fra mange større provinsbyer og en hel del scener ombord på den første M/F Djursland, som undervejs til Grenaa passerer M/F Isefjord.

Jeg har en liste med flere bane-scener i danske film. -Jeg melder mig igen, når jeg har hittet den.

Jeg skal i næste uge køre nogle få forestillinger med gode, gamle "Sommer i Tyrol" med fine (korte) klip med knælende, østrigske tandhjulslokomotiver.

vh

Per


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak