Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tilbage til "Lyntoget" (Generelt)

af Per Hauberg, 25/9 2011, 04:13 (4617 dage siden) @ Per Hauberg

Så fik jeg "Lyntoget" hittet frem fra gemmerne, og lod mig fange, så jeg ikke blot tjekkede facts, men røg ombord i en gensyn.
Produceret af Saga Film - inspireret af en avisomtale af en fangeflugt fra Horsens Statsfængsel i 1949. -Kun inspireret - alt og alle i filmen er fiktion !
Premiere på Saga 18/10 til 13/11 1951. Fire uger mod 5 måneder umiddelbart efter til "Fra den Gamle Købmandsgaard", som også har mange fine jernbanescener. -Hyggen vandt over krimien. Det ændrer ikke på, at "Lyntoget" også den dag i dag står som en fremragende kriminalfilm, leverer god spænding og flot skuespil.
Jernbanescenerne er mange - og billederne aldeles pragtfulde. -Til gengæld har scriptgirl'en haft sine kvaler, som et menigt biografpublikum dog næppe har tænkt over under turen.
Ikke kun jernbanescener, men også herlige, korte glimt fra Aarhus by anno 1951 med både sporvognen og Triangel-busser - og Ib Schønberg og Asbjørn Andersen stiger ombord i "Arv Viking" på tur Tirstrup-Kastrup.

Advarsel ! -Den efterfølgende tekst vil enten spolere oplevelsen for Jer eller skærpe lysten til at se den fine, gamle film.

Jernbanescenerne byder på mange pudsigheder:
Hovedrollerne spilles af Erik Mørk (skurk -og så alligevel....), Preben Lerdorff-Rye (überskurk) og Anne-Marie Juhl (ung, landlig uskyld med en hel skoæske med madder til turen - der er langt til København, selv med lyntog). de tre kender ikke hinanden, men mødes til Lyntog Nordjydens afgang en fredag aften kl 19,05 fra Ar.
Selvom toget en travl fredag aften kun består af et enkeltkørende MS-sæt (Ms 414 går forrest), er der god plads ombord.
Tgf giver færdigmelding til fungerende på perronen. Fungerende drejer færdig ved den udendørs nøgleboks, som ikke sidder på perronkiosken i Aarhus, men på en muret bindingsværksvæg. Der kan drejes for udkørsel fra spor (fra venstre mod højre) VI, V, 0, IV og I. -Der drejes for afgang spor 1, og Ms-toget kører ud af spor 2 i Ar. Hvor fungerende er tjenestegørende den aften, står hen i det uvisse ! Mens lynet ruller ud fra spor 2, bakker en E-maskine (jeg kan ikke se nummeret) til et godstog i spor 1. På vej ud af Aarhus passeres først Ringgadebroen - d.v.s., nu er der opformeret til MB, -derefter passeres først Rbg og dernæst p-risten. I baggrunden ses flygtigt en Q-maskine.
Fra lyntogets førerrum ser vi under gennemkørsel på en station, jeg ikke genkender en indkørende MO+CR.
Nu opformeres der igen (uden stop) til 2 MB-lyn, som vi ser i en fin kurveoptagelse fra bageste rejsegodsrums dør, og P-maskine krydses på fri bane. Fra toget får vi et hurtigt kik under gennemkørsel i Odense.
Så kører et enkelt MB-sæt Ng-Ngf og ombord på Dronning Ingrid, hvor der også er personbiler på vogndækket. Togpersonalet har glemt at låse toiletter, hvilket gør det lettere for Überskurk Lerdorff-Rye at skjule sig under overfarten.
Fotografen viser os nu M/F Storebælt, der går ud fra lejet, hvorefter vi igen er ombord på Dr. I. Så stiger Anne-Marie Juhl ud af lyntog "Nordvestjyden", og vi ser MS 415 på vogndækket.
På vej over Sjælland kører vi med enkeltsæts-MB, indtil det er Ms, der kører under Tietgensbroen, og et dobbelt-sæt MB, der går i hold i spor 1. Da de rejsende er myldret bort (nu er der mange !), og toget forsvundet, bærer to Falck-reddere Erik Mørk på båre over spor 1 til deres ventende ambulance, og Frk. Juhl følger efter med bagagen uden opmærksomhed fra en eneste jernbanemand.
Herefter følger et par tilbageblik til turen over Storebælt, hvor Lerdorff-Rye, da sejlturen næsten er tilendebragt, meddeler, at vi nu er udfor Knudshoved, så han vil springe. Lidt efter brøles "mand overbord" og maskintelegrafen får en tur...

Det var en ganske godt gensyn, så jeg vil anbefale enhver jernbanefreak at se efter den hos videoforhandleren. Den er udgivet på dvd i 2006.

Traileren kan ses på www.danskefilm.dk, hvis man søger på titlen - allerede der får man færten af, at detteher er rendyrket guf for kræsne kendere ! Dog har den ellers så habile plakattegner Aage Lundvald ikke lige fået sat sig ind i, hvordan et lyntog så ud... :-)

vh

Per

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak