Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VGJ/DSB Grejsdal Station (2 postkort m.v. og ??) (Generelt)

af Poul Erik Bjerre, 4/11 2011, 23:18 (4570 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Ang. lokomotivet på postkortet:

Jeg mener, at jeg kan se flg.:

Rund røgkammerdør. Brede firkantede gliderkasser, som sammen med den lave kedel og den høje skorsten giver et karakteristisk indtryk - man kan ligesom se en trekant for sig dannet af kedlen og de 2 gliderkasser set forfra. Denne "trekant" er på billedet ret lav og bred - og helt anderledes end f.eks. J II, som har en ret høj "trekant". Jeg mener ikke, der er andre lokomotiver end G II, G III, K I og A, som har en "trekant" med den facon. Fs kan helt udelukkes - dels på grund af det generelle indtryk og dels på grund af den runde røgkammerdør og andre detaljer. Jeg har studeret billederne af A maskiner - og jeg mener, de har en lidt mindre kedel end lokomotivet på billedet - men er dog noget usikker. Jeg kan heller ikke se hjulskærme, som der skulle være på K og A maskiner, men når jeg studerer andre billeder er jeg noget usikker på, om man overhovedet vil kunne se disse på det lille billede. Jeg hælder mest til, at det er en G-maskine - den virker for lille til at være en K maskine, men - indrømmet - billeder af K maskiner har før snydt mig i et sådant perspektiv som på billedet. Jeg tror også, jeg måske kan se sideruder i førerhuset, hvilket skulle give en K maskine - men her er jeg meget usikker. Jeg er enig i, at domen ser mærkelig ud - den er ligesom lidt midt imellem en stor og en lille dom - noget snyder os.
M.v.h. Poul Erik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak