Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt billeder fra Jens Mo Møller (Generelt)

af UTJ, 12/1 2012, 13:41 (4491 dage siden) @ Niels Karsdorp

Var der nogen egentlig begrundelse for, at DSB ikke malede dem alle rød/sorte - man ser af billedet, at så sent som 1984 kører MZ'eren i den oprindelige bemaling. Den må da have været "på værksted" et par gange siden 1974, da den rød/sorte designfarve blev indført?


"en omgang maling" er en længere proces, hvis det skal gøres ordentligt - og ganske kostbar. Jeg tror at man prioriterede personvognene højere end lokomotiverne, da det var dem som 'solgte' DSB til kunderne. I øvrigt ganske fornuftigt. og så var MZ'erne på dette tidspunkt jo ganske unge. Tilmed var der jo brug for dem og der var ikke tilstrækkeligt mange til både at trække intercity og sjællandske regionaltog. Og dermed gjaldt det om at indskrænke ophold på værkstedet til mindst muligt.


I hope it is alright to write in english. I can read danish, but not write it.

Something similar happened in the Netherlands in the 1970s/1980s. The dutch railways
introduced a new colorscheme (yellow) in 1968. Some trains kept the older
colors until over 12 years later, because the old paintlayer was still in good
condition (probably last being repainted shortly before 1968) and it would be a waste of money to repaint them.

Niels (from the Netherlands)

You are more than welcome in this forum - also in English. Repaint still demands a clean surface, which takes almost the same time to prepare on a new or on an old surface, subtracted repair works due to rust and other damages etc. Paint is mainly to preserve the construction and a poorly added layer of paint might be worse than doing nothing.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak