Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkobling MA+MA? (Generelt)

af Dennis Lyng Desezar @, 18/1 2012, 00:56 (4501 dage siden) @ OLL

Det kan du tro Steff at jeg kan.

Er der noget jeg ved "lidt" om er det MA

Det er ikke noget i vejen med at MA+MA kobles sammen.

MAérne havde kontaktkasserne placeret oven på koblingen ligesom ASEA S-toget havde det.

I forbindelse med omlakering i design i 1974 blev disse kontaktkasser afmontere.

Det var meget brugt i starten da man fik MA togene fordi koblingen på BS drillede en del i starten.

I den nye lyntogsbog (side 112, fotograferet ved Enghave i sptember 1987) er der faktisk et billede hvor en anden MA henter en nedbrudt MA (i sølvpil udgave)og her er sammenkoblingen:

BS-MA-MA-AM-BMk-BM-BS

Man kunne køre sammen elektrisk / trykluftmæssigt men på et tidspunkt i årene 1974 til 1983 afmonteres disse kontaktkasser, formentlig i forbindelse med det store F10 eftersyn.

Jeg har set billeder hvor begge sæt er i henholdsvis 1963 udgave og andet sæt er i design. Hvorvidt de er koblet elektrisk via kontaktkasser kan man ikke se.

Men jeg har set i anden sammenhæng billede af MA i design omkring 1981-1982? af MA 466 med disse kontaktkasser for elektrisk / trykluftmæssigt sammenkobling.

Iøvrigt fik 466 ej heller fjernet sin "brandgule" slutlygte og den bevarede den også i sølvpil udgave som den eneste.

Herefter fra var det kun muligt at køre sammen trykluftmæssigt mellem 2 stks. MAér

MA og BS kn ikke sammenkobles.

Der er derfor der er 2 forskellige transport koblinger:

Gul transport kobling er til mellemvognskobling

Grå transport kobling er til motorvognskobling (i front).

MA kunne også i teorien køre sammen med det tyske TEE VT 11.5 (senere VT 601) dog skulle man tage hensyn til nogle bestemte regler omkring udkobling og suspendering af f.eks. SIFA anlæg.

Er der forresten nogen som ligger inde med en 1. udgave af Betjeningsvejledningen for MA tog?

De bedste MA hilsner

Dennis
MA lyntogsfører ved DSB Museumstog


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak