Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sorø By-Vedde nedlagt - den rygende pistol (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/1 2012, 22:24 (4478 dage siden) @ Tommy Nilsson

Under løsningen af denne opgave stødte jeg på følgende uoverensstemmelse:
Wikipedia angiver lukningen af Veddebanen til den 1. oktober 1950.
Lokalhistorisk Arkiv Stenlille angiver lukningen af Veddebanen til den 1. oktober 1951.

I vores søgen efter svaret på ovenstående har vi blandt andet været omkring følgende:

Steen Ousager: "På sporet 1847-1997, bind II, Krige og fornyelse", side 245 siger "1. oktober 1950"" og Ole-Christian Munk Plum: "Høng-Tølløse Jernbane 1901-1976", side 45 siger "1950".

Guldvang skriver i Jernbane-Bladet 1961, nr. 4, side 98: "Fra 30/6 1933 haltede man sig så med traktorbetjening frem til 30/9 1951, hvilken dato optagning af skinnerne begyndte." Med mit kendskab til Guldvang betyder det, at Guldvang havde dokumentation for, hvornår optagning af skinnerne begyndte; men ikke present hvornår godstrafikken blev indstillet. Det kan i dag virke lidt underligt, når man ved, hvor grundig Guldvang i øvrigt var.

Ib V. Andersen anfører i Jernbanen 1969, nr. 2, side 7, at godstrafikken ophørte 1. oktober 1950.

Thomassen skriver i sin bog om banen (1976, eget forlag):

"I 1951 kunne det [sporet (nm anm.)] ikke mere, og der var ejheller noget gods af betydning mellem Bystationen og Vedde, hvorfor DSB besluttede at nedlægge denne strækning.
.....
Nedlæggelsesdatoen blev fastsat til 1. oktober 1951, men uofficielt blev det 8. oktober s.a., da nogle stationer omkring i landet havde overset den interne meddelelse og ekspederet vogne til de nedlagte stationer, hovedsagelig Pedersborg. Men så var det også slut."

Det bliver mere og mere interessant.

Selveste Peer Thomassen og selveste S. A. Guldvang siger altså 1951. Der skal meget tunge "rygende pistoler" til at sige disse kapaciteter lodret imod. Lidt ærgerligt, at de ikke har angivet kildehenvisninger.

Så kan jeg da ikke holde mig tilbage med en lille "anekdote", som bekræfter i hvert fald årstallet 1951 og tiden på året.

Jeg tror at vi kan være ret sikre på at det er i 1950 at trafikken ophørte. Den omtalte draisinekørsel var vist en udflugt i DMJK-regi, da adskillige herrer fotograferede begivenheden. Man ser bl.a. den gode Dancker, Farvehandleren (Adamsen) og andre.

Jeg mener at kunne huske at have læst, at Sorø-Vedde blev nedlagt samtidig med Skælskørbanens persontrafik i okt. 1950. Men jeg mener ikke det helt gik sådan.

Jeg vil lade julefreden sænke sig og vende tilbage, når jeg i løbet af januar har gennemgået "Meddelelser fra Generaldirektoratet" fra 1950 og 1951.

Det kan nu afsløres, at ingen af ovennævnte datoer er rigtige - omend nogle kun var 7 dage fra.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Strækningen Sorø By-Vedde blev nedlagt ved overgangen til vinterkøreplanen 8. oktober 1950. Meddelelser fra Generaldirektoratet, M. 322., 27. september 1950. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak