Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MH og MT 152/154 + lidt fotos til forhåbentlig hjælp. (Generelt)

af Jensen @, Fredericia, 22/1 2012, 14:46 (4497 dage siden) @ Steff

I forbindelse med ”farveriet” på hhv. litra MH og MT er her tre fabriksfoto af de nævnte. Så her skulle så anvendelsen af farverne være på plads – hvis de dog ikke skal males i ”design” – samt skrifttype og placering. Godt nok er det ene et sort/hvidt, men det viser helt klart skrifttype og placering. Håber det hjælper.

Til dels. :-)
Blandt de utallige MT-fotos jeg har pløjet igennem, viser det sig at de to forserie MT (151 og 152), som de eneste? MT havde grøn pufferplanke:

Nå, jeg mener nu ikke at DSB museumstog med vilje maler et lokomotiv ”anderledes” end forskrifterne og der er sikkert en fornuftig grund til det synes sådan. Jeg kan ikke selv kunne udtale mig, ingen forstand. Men skrifttyperne kan jo være anderledes (det muliges kunst) og ændret placering efter et fotografi hvor det SAD sådan. Vi må jo nok indrømme, at selvom der har været ret strenge forskrifter – der blev overholdt – har der tilladt sig at været ”lokale” friheder. Et teori et andet praksis, men lad det nu være.

Selvfølgeligt laver man ikke fejl bevidst, men jeg har ikke kunnet finde at foto af grøn MT (157) med lavt placeret frontnummer. Det var mere normalt efter de blev designmalet i rød/sort.
'Museumsskrifttypen' har jeg heller ikke kunne genfinde på de gamle fotos af MT (157).

Veterantog Vests MT 152 er heller ikke helt korrekt, bl.a. er pufferplankerne ikke grønne, da jeg først fik fat i brugelige farvefotos, der afslørede dette, efter at den var malet i 2000.
Litreringerne er for gule, ligesom skyggerne ikke er korrekte. Vi fik hjælp af en samler på Fyn, der lå inde med originale overføringsbogstaver, og jeg mener også at UTJ gav input. Detaljerne om hvorfor farverne så ikke blev korrekte, er lidt fjerne, da jeg ikke var direkte involveret dengang.
Fejlene bliver naturligvis rettet næsten gang den skal males.

Nå, det korte af det lange. Jeg TROR at DSB museumstog har forskrifterne liggende og dér kan man så hente hjælp. En anden ting er jo så hvorledes det blev udført i sin tid.

Jeg har selv forskrifterne (Påskriftsarrangement, Arrangement af lokonummer på frontparti og Maleplan), og vil sende dem gennem en scanner og lægge dem ud her, så andre også kan få glæde af dem.

Men som sagt. Et BILLEDE (helst flere) siger mere end ord og dette KUNNE jo være et udgangspunkt.

Helt enig. Billeddokumentation er det mest præcise.

Mvh
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak