Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det store (ombygnings-)cirkus, skinneunimog på Silkeborg St. (Jernbanen i dag)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/4 2012, 11:05 (4397 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 22/4 2012, 11:38

Som bekendt er Silkeborg-Herning banen ved at blive bygget om til bedre skinner, ligesom alle træsvellerne bliver erstattet af de nye betonsveller.

I anden anledning skulle jeg til Herning i fredags, og troede at det var muligt at se en hel masse udstyr her. Men nej! Der holdte kunne denne her skinnetrolje langt ude i det fjerne :-( Til højre må det være en stamme spånpladevogne.

Men det er jo klart, de tyske arbejdshold var naturligvis ude at arbejde på strækningen.

[image]

Der er indsat busser istedetfor tog på strækningen, og da jeg skulle hjem med en Rex-bus der kørte direkte Herning-Silkeborg, kunne jeg se at man var i fuld gang med at forny sporet ude mellem Bording og Engesvang.

I en af lokalaviserne var der i øvrigt for nylig en artikel, hvor der stod at tyskerne havde ryddet bageren ude i Bording for specielt sandwich og rundstykker. Ligesom den lokale Fakta også havde øget omsætningen. Lidt tankevækkende med al den spalteplads om netop det, det vidner lidt om at vi ofte har nok i vores egen lille "andegård" herhjemme.

I overkørslen på hovedvejen ude ved den nye motorvejsbro, lykkedes det med nød og næppe at tage det næste billede. Her var sporet også blevet fornyet på begge sider af overkørslen. Jeg synes alligevel ikke at foto skulle ind under billedegætterier :-D

[image]

Grunden til at sporet foran ikke er fornyet, er fordi det kræver at den stærkt trafikerede overkørsel skal lukkes ned, og at man derfor bliver nødt til at lave en midlertid vej udenom dette stykke.

Tilbage i Silkeborg var der dog noget mere kød på det hele. For der holdte denne her tyske skinneunimog, mens banefolkene diskuterede omme på den anden side. Lige til modeljernbanen ;-)

[image]

[image]

"Det store cirkus" er i øvrigt også titlen på en bog om en fri fransk jagerpilot, der var i RAF under 2. Verdenskrig. Han fløj Spitfire og Tempest flyvemaskiner.
Men det er en helt anden historie ;-)

Mvh
Claus

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak