Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tirpitzstillingens kanonløb (Generelt)

af Steff, 24/4 2012, 20:28 (4385 dage siden) @ K.B.Andreasen

Go´eftermiddag!

Den udmærkede film Per Hauberg omtaler, blev i 1947 optaget af Nordisk Films Kompagni på foranledning af ”Folk og Værn”. Titlen på filmen er ”Tøjhusmuseet faar en Kanon” og omhandler som også skrevet, transporten fra Guldagerstation til København den 17. september 1947.

[image]
Lastning af 38 cm kanon på SJ blokvogn.

Kanonen blev anbragt på en indlejet svensk specialvogn SJ 3933. Fra Guldager og til Esbjerg var det litra D nr. 872 der trak, Esbjerg – Fredericia (vistnok litra E) og Fredericia – Nyborg litra R I. Mask. fra Korsør og til København ukendt.
[image]
Kanonstillingen i Blåvand (Tirpitz) set mod NE.

De i alt fire 38 cm kanoner skulle opstilles i to dobbeltaffutager (tårne), hvoraf fundamentet til det ene var næsten færdigt (det der i dag er bunkermuseum) da krigen sluttede.
Den omtalte ”Tirpitz stilling” er en del af ”Büffelkoppel”, der dækker området fra Skallingen og til Blåvands Hug, hvor man i dag kan se tårnet for afstandsmåleren ved siden af fyrtårnet.

Hele området fra Oksbøl station (Depot Baun) og ud til stillingsområderne havde sporforbindelser, dels 900 mm smalspor for entreprenørarbejderne, udført af Wilhelm Rathjens, Nauenburg/Saale, samt normalspor for transport af bl.a. kanonerne, affutager og tårndele mv.

[image]
900 mm tipvogn på vognbjørn i nærheden af Oksbøl/Oksby.

[image]
900 mm lokomotiv DRG BR 99 nr. 213 i Oksbøl eller Oksby.


M.h.t. Esbjerg Lufthavn håber jeg, at de gode forfattere har forbindelse til lokalhistoriske grupper og museer i bl.a. Oksbøl, Varde, Karup (Grove, der styrede det hele gennem ”JaFü Dänemark”) mv., samt selvfølgelig RA og KB. Årsagen hertil er jo klart, at Lufthavnen i Esbjerg absolut kun er en brøkdel af områdets militære infrastruktur og det hele hænger sammen. Så lokalt at se på Esbjerg lufthavnen vil være som at se på en mursten og ikke huset, hvis man vil forstå hvorfor.

Jeg glæder mig til udgivelsen og god fornøjelse med skriveriet.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak