tog til Tyskland i Jylland (Generelt)
At DSB måske med fordel kan slippes op i S-tog, Øst, Vest og Fjern, tja, det må være en ledelsesmæssig beslutning, som jeg ikke vil gøre mig klog på. Men alt andet lige, så fungerer i hvert fald regionaltrafikken øst for Storebælt da nogenlunde.
Uanset om man splitter op i flere dele eller samler under en hat er der risici. I Tyskland splittede man fjern- og regionaltrafikken op med den følge, at interregionaltogene røg i svinget, for de var hverken det ene eller det andet. Når folk sidder med hver deres begrænsede ansvarsområder, kan det pludselig blive meget svært at tage hensyn til andres behov, endsige samarbejde.
Omvendt er der så selvfølgelig også en vis fare ved at samle alt og alle. Ledelsen risikerer at miste overblikket eller fristes til at prioriterer et område frem for et andet. I Hovedstadsrådets tid i 1980'erne var S-togene f.eks. stedbarnet, hvor elektrificeringen til Frederikssund endte som en utilstrækkelig spareløsning.
Med venlige risikable hilsner
Leif Jørgensen