Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3-tog til Göteborg? (Generelt)

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 1/6 2012, 11:53 (4384 dage siden)

- Er der nogen der ved hvornår IC3-togsæt 68 eller 69 kører mod Göteborg for at afhente sine 4 søstre der kommer fra Nordlylland via Göteborg med Scanrail?

Kunne måske få den vanvittige ide at tage til Göteborg for at følge overførslerne.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

IC3-tog til Göteborg?

af andersj, Aalborg, 1/6 2012, 13:31 (4384 dage siden) @ mhv_vsvt

- Er der nogen der ved hvornår IC3-togsæt 68 eller 69 kører mod Göteborg for at afhente sine 4 søstre der kommer fra Nordlylland via Göteborg med Scanrail?

Kunne måske få den vanvittige ide at tage til Göteborg for at følge overførslerne.

Det bliver fordelt over søndag, mandag og tirsdag. Alle tre dage med afgang fra Frederikshavn 17:00 og ankomst til Göteborg 21:30, tirsdag også 8:00 med ankomst til Göteborg 12:00

IC3-tog til Göteborg?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 1/6 2012, 14:06 (4384 dage siden) @ andersj

- Er der nogen der ved hvornår IC3-togsæt 68 eller 69 kører mod Göteborg for at afhente sine 4 søstre der kommer fra Nordlylland via Göteborg med Scanrail?

Kunne måske få den vanvittige ide at tage til Göteborg for at følge overførslerne.


Det bliver fordelt over søndag, mandag og tirsdag. Alle tre dage med afgang fra Frederikshavn 17:00 og ankomst til Göteborg 21:30, tirsdag også 8:00 med ankomst til Göteborg 12:00

- Tak for det Anders, jeg har videregivet oplysningerne til det svenske forum POSTVAGNEN så vi måske kunne få det dokumenteret på begge sider af Kattegat.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

IC3-tog til Göteborg?

af morten t, 1/6 2012, 23:55 (4383 dage siden) @ andersj

den sejler da først 17.30 fra frederikshavn

IC3-tog til Göteborg?

af andersj, Aalborg, 2/6 2012, 19:53 (4382 dage siden) @ morten t

den sejler da først 17.30 fra frederikshavn

Ja, det er selvfølgelig først 17:30. Min fejl.

IC3-tog til Göteborg?

af andersj, Aalborg, 1/6 2012, 14:50 (4384 dage siden) @ mhv_vsvt

MR-togene kører for sig selv, med 50 km/t om natten. Der er ingen af togene der kommer til at køre direkte langs kysten, da man åbenbart ikke tillader dieseltog her.

IC3-tog til Göteborg?

af Rolf Jensen, 2/6 2012, 11:20 (4383 dage siden) @ andersj

Tog på sejltur
01-06-2012
Sideindhold
10 togsæt skal på udflugt med færgen fra Frederikshavn til Göteborg. De er nemlig spærret inde i Nordjylland efter påsejlingen af broen over Limfjorden, og skal nu på værksted i Kastrup og Fredericia.
Siden den 28. marts 2012 har de fire IC3-togsæt og seks MR-togsæt sørget for togtrafikken i det nordjyske, men når Banedanmark går i gang med sporarbejderne den 2. juni og lukker for al togtrafik i tre-fem måneder, er der mere brug for materiellet i andre dele af landet. Og efter kun at være mest nødvendigt vedligeholdt på grund af manglende adgang til normalt værksted nordenfjords, trænger de nu også til at blive kigget godt efter i sømmene.

Det er noget af en tur, togsættene skal ud på. Rejsen fra Frederikshavn via Göteborg til Kastrup/Fredericia begynder om aftenen d. 3. juni 2012 og alle tog er fremme på værkstedet den 6. juni.
For at det kan lade sig gøre, er blandt andet færgelejet i Göteborg blevet bygget om, sikkerheden er blevet grundigt tjekket og turen for de to typer togsæt er minutiøst planlagt. Der skal for eksempel lods med på kørslen gennem Sverige, fordi de danske lokomotivførere ikke er strækningskendte, og togene skal have håndværkere med, der kan reparere toget undervejs, hvis de bryder ned. Der er nemlig ingen svenske værksteder, der kan tage imod de danske tog.

IC3-togsættene bliver ført an af et togsæt med svensk ATC-system, så de blæser gennem Sverige med 180 i timen det meste af vejen. Anderledes ser det ud med MR-togsættene, der normalt ikke er godkendt til kørsel i Sverige. De lister sig hjem om natten med 50 km i timen under stor sikkerhedsmæssig bevågenhed.
Oveni købet skal begge to ud på en omvej, fordi de kører på diesel og dermed ikke lever op til miljøkravene i dele af Sverige.

Alternativet til den lange tur gennem Sverige er at skille togene ad og køre dem gennem Danmark på blokvogne. Men det er billigere at fragte dem gennem Sverige, fordi Banedanmark i forvejen har brug for et ombygget færgeleje i Göteborg for at få maskinerne til sporarbejderne til Nordjylland. Og de tager op til tre uger at samle og skaffe godkendelser til at køre med IC3-tog, der har været på blokvogne, og det er der ikke tid til at vente på i sommerlandet, hvor der er brug for alt materiel.
Det store planlægningsarbejde har dog givet et væsentligt forhøjet arbejdspres i korrigeringscenteret, hvor planlægningsarbejdet og kundeinformationerne i forbindelse med sommerens store sporarbejder nu hober sig op.

Håber det giver lidt til jer.

Avatar

IC3-tog til Göteborg?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/6 2012, 13:05 (4383 dage siden) @ Rolf Jensen

Tog på sejltur
01-06-2012
Sideindhold

Husk ALTID at angive kilden, når du kopierer indhold fra et andet medie.

--
[image]

IC3-tog til Göteborg?

af Rolf Jensen, 2/6 2012, 13:12 (4383 dage siden) @ Tommy Nilsson

> > Tog på sejltur
[quote][quote]01-06-2012
Sideindhold[/quote][/quote]
[quote]
Husk ALTID at angive kilden, når du kopierer indhold fra et andet medie.
[/quote]


Ja, undskyld. Min fejl jeg havde det i tankerne, men glemte det. Det er "klippet" fra DSB's ABC side.

IC3-tog til Göteborg?

af Gæst, 2/6 2012, 17:52 (4382 dage siden) @ Rolf Jensen

Hvorfor transportere man ikke bare togsættene gennem Sverige med et svensk El-lok med en special kobling. A la MZ1425+IC4 i Danmark?

Det vil da være mindre bøvlet end at køre dem rundt på en omvej i Sverige pga dielse-os, kører med los, kører med håndværkere, samt kun kører 50 km/t ( MR ).

:-)

IC3-tog til Göteborg?

af Svend, 2/6 2012, 19:29 (4382 dage siden) @ Gæst

MR-materiellet har almindelige puffer og koblinger, så det skulle ikke engang være nødvendigt. Og bremsen kan vel tilsluttes som en almindelig vogn (her må specialisterne lige komme på banen).

--
Svend

IC3-tog til Göteborg?

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 2/6 2012, 19:49 (4382 dage siden) @ Svend

MR-materiellet har almindelige puffer og koblinger, så det skulle ikke engang være nødvendigt. Og bremsen kan vel tilsluttes som en almindelig vogn (her må specialisterne lige komme på banen).

MR-togsæt kan ganske rigtigt fuldstændig uproblematisk trækkes (og bremse med) af et lokomotiv med almindelig trækkrog og skruekobling.

Mvh Jørgen

IC3-tog til Göteborg?

af andersj, Aalborg, 2/6 2012, 19:56 (4382 dage siden) @ Gæst

Hvorfor transportere man ikke bare togsættene gennem Sverige med et svensk El-lok med en special kobling. A la MZ1425+IC4 i Danmark?

Det vil da være mindre bøvlet end at køre dem rundt på en omvej i Sverige pga dielse-os, kører med los, kører med håndværkere, samt kun kører 50 km/t ( MR ).

:-)

Sandsynligvis fordi det er billigere. Lodserne er fra DSB Småland, og håndværkerne skulle nok alligevel med over.

Lidt flere oplysninger fra DSB i Dag Online:

De fire IC3- og seks MR-tog, der er isoleret i Vendsyssel for øjeblikket, sejler Stena Line fra Frederikshavn til Göteborg.

IC3-togene skal blandt andet indgå som planlagt forstærkning af EuroCity-trafikken mellem Danmark og Tyskland. I sommermånederne kører DSB et ekstra togpar mellem Københavns Hovedbanegård og Hamborg Hauptbahnhof via Rødby Færge.

MR-togene skal køre mellem Holbæk og Kalundborg, der kommer til at være isoleret fra omverdenen under sporudvidelsen mellem Lejre og Vipperød.

Fakta om sejladsen
Overførslen af togene fra Frederikshavn til Göteborg er planlagt til at finde sted på følgende tidspunkter:
Søndag den 3. juni
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Mandag den 4. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Tirsdag den 5. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 8.00 og med ankomst til Göteborg kl. 12.00
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30.

Det er godsfærgen Stena Scanrail, der forestår overførslerne, og den har sit eget leje i Frederikshavn i den fjerneste ende af havnebassinet.

IC3-tog til Göteborg?

af Lars Kongshøj, 2/6 2012, 20:52 (4382 dage siden) @ andersj

MR-togene skal køre mellem Holbæk og Kalundborg, der kommer til at være isoleret fra omverdenen under sporudvidelsen mellem Lejre og Vipperød.

Er der truffet ekstra foranstaltninger for at kunne servicere MR-togsættene i Holbæk/Kalundborg?

Mvh. Lars

IC3-tog til Göteborg?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 2/6 2012, 20:56 (4382 dage siden) @ andersj
redigeret af mhv_vsvt, 2/6 2012, 21:07

Fakta om sejladsen
Overførslen af togene fra Frederikshavn til Göteborg er planlagt til at finde sted på følgende tidspunkter:
Søndag den 3. juni
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Mandag den 4. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Tirsdag den 5. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 8.00 og med ankomst til Göteborg kl. 12.00
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30.

- Andersj jeg håber at det er iorden at jeg bringer disse tider det svenske POSTVAGNEN så kan det være at Åke K fra Göteborg kan tage nogle billeder på den anden side?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

IC3-tog til Göteborg?

af Lars Kongshøj, 2/6 2012, 14:22 (4383 dage siden) @ andersj

Hvilken vej kører de gennem Sverige?

/Lars

IC3-tog til Göteborg?

af Harald, 3/6 2012, 21:34 (4381 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jag har letat i Trafikverkets dagliga grafer, men jag hittar inga tåg som skulle kunna vara dessa. Extratåg visas med rött i graferna.

Att de inte skulle få köra Västkustbanan på grund av miljökrav låter märkligt. Det enda dieselförbud som anges i järnvägsnätsbeskrivningen gäller Öresundsförbindelsen, och där måste de ju köra. För tre veckor sedan körde Svenska Motorvagnsklubben Göteborg-Helsingborg för Fedecrail med sina dieselmotorvagnar och det händer t.o.m. att man kör utfärder med koleldade ånglok på Västkustbanan.

Avatar

IC3-tog til Göteborg?

af jhcn, Århus, 3/6 2012, 22:21 (4381 dage siden) @ mhv_vsvt

I dag blev der sendt MR/MRD afsted. Videoen er klar imorgen...
[image]

--
Henrik
[image]

IC3-tog til Göteborg?

af OD, Od ⌂, 3/6 2012, 23:15 (4381 dage siden) @ jhcn

I dag blev der sendt MR/MRD afsted. Videoen er klar imorgen...

De tre sæt kørte i land i Göteborg Kville cirka kl. 22.15. Vi så dog ikke noget til Michael Hvidbjerg :)

IC3-tog til Göteborg?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 3/6 2012, 23:33 (4381 dage siden) @ OD, Od

I dag blev der sendt MR/MRD afsted. Videoen er klar imorgen...


De tre sæt kørte i land i Göteborg Kville cirka kl. 22.15. Vi så dog ikke noget til Michael Hvidbjerg :)

- Nej jeg kom ikke nogle steder denne weekend, jeg overvejede det kort, men det blev kun ved tanken.

Men tak for tanken.

Og 22:15, havde de meget der skulle med over idag siden de var ½ time bagefter?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

IC3-tog til Göteborg?

af jhcn, Århus, 4/6 2012, 08:25 (4381 dage siden) @ mhv_vsvt

Og 22:15, havde de meget der skulle med over idag siden de var ½ time bagefter?

Rygterne gik på at MY1122 skulle med også, men 45 minutter efter planlagt afgang blev det opgivet - og kameraudstyret pakket sammen...:-(

--
Henrik
[image]

IC3-tog til Göteborg?

af ME1508, 4/6 2012, 07:48 (4381 dage siden) @ OD, Od

I dag blev der sendt MR/MRD afsted. Videoen er klar imorgen...


De tre sæt kørte i land i Göteborg Kville cirka kl. 22.15. Vi så dog ikke noget til Michael Hvidbjerg :)

Til "nummerfolket":
MR 4009, 4016 og 4047 befinder sig pt i Göteborg.
MR 4044, 4050 og 4082 er stadig i Frederikshavn sammen med de 4 MF.

MR-tog i Göteborg, bild

af Harald, 4/6 2012, 10:14 (4381 dage siden) @ ME1508

Här står de i trygghet innanför containerterminalens stängsel:

[image]

Bilden är tagen från höjden där Skansen Lejonet ligger. Därifrån har man bra utsikt mot spår på alla sidor:

[image]

Skansen byggdes en gång för att försvara staden mot dansken. Nu har vi ju lyckligtvis slutat kriga och börjat samarbeta i stället. Ett Öresundståg växlar nedanför Skansen:

[image]

IC3-tog til Göteborg?

af MHsøhus, 4/6 2012, 10:19 (4381 dage siden) @ jhcn

Og et par supplerende billeder fra igår ...

[image][image]

Mvh. Martin

IC3-tog til Göteborg?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 4/6 2012, 11:23 (4381 dage siden) @ MHsøhus

- Tak til alle som bidrager med billeder fra Hændelsen, det er dejligt at se at selvom jeg næsten plager jer om at gå ud og dokumentere hvad der sker at der så er nogen nede og tage billeder alligevel.

Og det er samtidigt glædeligt at se at min skriven på begge sider af Kattegat, såvel her som i den svenske POSTVAGN har ført til at Harald har sendt billeder fra Göteborgsiden både her og på Postvagnen.

Tak for indsatsen!

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Tidtabell för MF och MR från Göteborg

af Harald, 4/6 2012, 20:24 (4380 dage siden) @ mhv_vsvt

Nu har vi fått en tidtabell i Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=613768

Det visar sig att det där att tågen skulle gå en omväg i Sverige var "noget vrøvl". Båda tågen går Västkustbanan till Eldsberga söder om Halmstad. Därifrån ska MF-tåget gå via Markaryd och Hässleholm, d.v.s. samma väg som SJ:s snabbtåg mellan Göteborg och København gick innan SJ lade ned den trafiken. MR-tåget fortsätter på Västkustbanan till Ängelholm och sedan går det samma väg som godstågen till Malmö, d.v.s. via Åstorp-Teckomatorp-Lomma. Det är den ursprungliga sträckningen för Västkustbanan.

IC3-tog til Göteborg?

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 4/6 2012, 11:34 (4381 dage siden) @ MHsøhus

[image]

Mvh. Martin

- Ja her på MHsøhuses billede kan man da godt se hvorfor færgen blev en ½ time forsinket i ankomsten til Göteborg, der ser da ud til at det har været lidt af en pakkeopgave at få alt det stuvet ind på Scanrail.

Om der så, som nævnt længere oppe, var spekulationer om at MY 1122 også skulle med og det var skyld i noget forsinkelse også det kan jo så godt være.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

IC3-tog til Göteborg?

af Morten Larsen, Nørresundby, 5/6 2012, 10:08 (4380 dage siden) @ mhv_vsvt

Et par billeder fra igår, af MF 06 + MF 30:

[image]

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

IC3-tog til Göteborg?

af re20000, 5/6 2012, 11:29 (4380 dage siden) @ Morten Larsen


[image]

Kæder til at fastholde et tog på dæk, det kan jeg forstå. Seler kan jeg ikke forstå, er de ikke for elastiske? Brudstyrken går jeg ud fra er i orden??

Nold

IC3-tog til Göteborg?

af Woodi, 5/6 2012, 11:39 (4380 dage siden) @ re20000


Kæder til at fastholde et tog på dæk, det kan jeg forstå. Seler kan jeg ikke forstå, er de ikke for elastiske? Brudstyrken går jeg ud fra er i orden??

Nold


Ja den undrede jeg mig også over, da dette kun er en 4 Tons strop.

IC3-tog til Göteborg?

af Georg Schmidt, 5/6 2012, 11:54 (4380 dage siden) @ Woodi

Kiggede også lidt på den sele, men det er så det man bruger i dag.
[image]
Mvh
Georg

IC3-tog til Göteborg?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 5/6 2012, 23:51 (4379 dage siden) @ Woodi


Kæder til at fastholde et tog på dæk, det kan jeg forstå. Seler kan jeg ikke forstå, er de ikke for elastiske? Brudstyrken går jeg ud fra er i orden??

Nold

Ja den undrede jeg mig også over, da dette kun er en 4 Tons strop.

Hvordan ser man det på afstand? De 5 tons stropper jeg har, har brudstyrken angivet på et lille mærke, som man ikke ligefrem kan læse på mere end en halv meters afstand.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

IC3-tog til Göteborg?

af Woodi, 6/6 2012, 01:01 (4379 dage siden) @ BlackThorneDK
redigeret af Woodi, 6/6 2012, 01:16

Hvordan ser man det på afstand? De 5 tons stropper jeg har, har brudstyrken angivet på et lille mærke, som man ikke ligefrem kan læse på mere end en halv meters afstand.

På Morten Larsens sidste billede ligger stroppen op ad færgearbejderens skokap, så de er højst 4-5 cm høje/brede og desuden kan jeg se tykkelsen, til at være en standard strop, for dem på 10 Tons eller derover er så tykke, at du end ikke kan binde en så sød og fin knude som den han har lavet på togåget. - Men alt er relativt og jeg bygger det på mine erfaringer igennem 16 år, ikke andet. ;)

--
[image]

IC3-tog til Göteborg?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/6 2012, 09:18 (4379 dage siden) @ Woodi

Hvordan ser man det på afstand? De 5 tons stropper jeg har, har brudstyrken angivet på et lille mærke, som man ikke ligefrem kan læse på mere end en halv meters afstand.


På Morten Larsens sidste billede ligger stroppen op ad færgearbejderens skokap, så de er højst 4-5 cm høje/brede og desuden kan jeg se tykkelsen, til at være en standard strop, for dem på 10 Tons eller derover er så tykke, at du end ikke kan binde en så sød og fin knude som den han har lavet på togåget. - Men alt er relativt og jeg bygger det på mine erfaringer igennem 16 år, ikke andet. ;)

Ok. Jeg mente at der var noget med antallet af streger på båndet også, men det er ikke noget jeg kender noget til.
Det er nu heller ikke så tit, at jeg har brug for at spænde noget større end 500kg fast på min trailer ;-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

IC3-tog til Göteborg?

af Allan V Eriksen, 6/6 2012, 10:56 (4379 dage siden) @ BlackThorneDK

Var idag til jobsamtale i Roskilde ankom til Roskilde fra Ringsted omkring klokken 10:10 der kom tog fra Øst bestående af var det 5 eller 6 togsæt sammenkoblet deraf var den ene vogn totalt overmalet.

Kender sangen, vi har ikke personale til at overvåge togstammerne, så det er bedre at håbefulde unge mennesker få lov til at bruge spraydåserne og forhåbentlig ødelægge deres åndredrætsorganer.

venligst

Allan

IC3-tog til Göteborg?

af Woodi, 6/6 2012, 11:30 (4379 dage siden) @ BlackThorneDK

Ok. Jeg mente at der var noget med antallet af streger på båndet også, men det er ikke noget jeg kender noget til.
Det er nu heller ikke så tit, at jeg har brug for at spænde noget større end 500kg fast på min trailer ;-)

EU har fastlagt, at der skal være en indsyet sort tråd for hver 1 Ton´s bæreevne eller være som du skriver, en mærkat der foreskriver Tilladelig Bæreevne (SWL).

Farve koder bruges mest på f.eks båndringe/rundsling/løftebånd, mens stropper både kan være røde,orange,gule og blå - med alle som 4-5 Ton´s.

Der findes special fremstillede kunststofbånd til specialtransporter og entreprenører som overstiger de 4-5 Tons, men de er både tykkere og breddere og det indikerer den benyttede på færgen ikke. ;-)

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak