Hvorfor transportere man ikke bare togsættene gennem Sverige med et svensk El-lok med en special kobling. A la MZ1425+IC4 i Danmark?
Det vil da være mindre bøvlet end at køre dem rundt på en omvej i Sverige pga dielse-os, kører med los, kører med håndværkere, samt kun kører 50 km/t ( MR ).
Sandsynligvis fordi det er billigere. Lodserne er fra DSB Småland, og håndværkerne skulle nok alligevel med over.
Lidt flere oplysninger fra DSB i Dag Online:
De fire IC3- og seks MR-tog, der er isoleret i Vendsyssel for øjeblikket, sejler Stena Line fra Frederikshavn til Göteborg.
IC3-togene skal blandt andet indgå som planlagt forstærkning af EuroCity-trafikken mellem Danmark og Tyskland. I sommermånederne kører DSB et ekstra togpar mellem Københavns Hovedbanegård og Hamborg Hauptbahnhof via Rødby Færge.
MR-togene skal køre mellem Holbæk og Kalundborg, der kommer til at være isoleret fra omverdenen under sporudvidelsen mellem Lejre og Vipperød.
Fakta om sejladsen
Overførslen af togene fra Frederikshavn til Göteborg er planlagt til at finde sted på følgende tidspunkter:
Søndag den 3. juni
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Mandag den 4. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30
Tirsdag den 5. juni
To IC3-tog fra Frederikshavn kl. 8.00 og med ankomst til Göteborg kl. 12.00
Tre MR-tog fra Frederikshavn kl. 17.30 og med ankomst til Göteborg kl. 21.30.
Det er godsfærgen Stena Scanrail, der forestår overførslerne, og den har sit eget leje i Frederikshavn i den fjerneste ende af havnebassinet.